Kymmenien ammattilaisten tiimi tuottaa ja kehittää kokonaispalvelua Nokian Renkaiden toimitiloissa. Se onnistuu tiiviin esimieskaartin saumattomalla yhteistyöllä ja me-hengellä yli palvelurajojen.
Kesällä henkilöstöravintolan kokki ja vuoropäällikkö pääsevät kiinteistön ylläpidon ulkotöihin. Siivooja voi tuurata ravintolan kassalla. Sisälogistiikkaan hyppää kokki, joka tekee myös aulavartiointia. Saumatonta yhteistyötä yli palvelurajojen, sitä totisesti on noin 50 ISS:läisen työ Nokian Renkaiden tehtaalla ja toimitiloissa.
– Työskentelemme ristiin ammattitaidon puitteissa ja sitä samalla monipuolistaen. Koulutamme henkilöstöä, jotta sisäinen liikkuvuus on vahvaa, kuvailee ISS:n palvelupäällikkö Katja Saarinen.
Lista ISS:n vastuista kohteessa on pitkä: se tuottaa kokonaispalvelua, eli vastaa siivouspalveluista, ravintolapalveluista, kiinteistöhuollosta, teknisistä palveluista, turva- ja aulapalveluista, postituksesta ja ympäristöhuollosta. ISS on siivonnut Nokian Renkailla yli kymmenen vuotta. Vuonna 2018 mukaan tulivat ravintolat ja kiinteistöhuolto, vuonna 2020 turva- ja aulapalvelut.
– Kokonaispalvelut tulivat rytinällä, kun kahden vuoden sisään otimme haltuun koko paketin, Saarinen kertoo.
Kohteessa kaikki ovat yhtä ISS:ää
Saarinen vastaa Nokian Renkaiden asiakkuudessa ravintolatyöntekijöistä ja postituksesta. Siivoustoimintaa johtaa palveluesimies Suvi Rantanen, teknisen managerin Juho Wellingin työpöydällä ovat puolestaan kiinteistöhuolto ja tekniset palvelut.
Wellingin mielestä kokonaispalveluratkaisua tuottavan tiimin vahvuudet näkyvät parhaiten, kun muita autetaan oman osaamisen ja mahdollisuuksien mukaan yli palvelurajojen.
– Siiloutumista ei tapahdu, sillä emme ajattele, että tämä asia ei kuulu minulle. Toimimme täällä yhtenä ISS:nä, Welling sanoo.
Omia vastuualueita toki on, ja jokainen tehtävä vaatii omanlaistaan ammattitaitoa, jota tuetaan koulutuksilla. Vaikkapa aulavartijaksi tähtäävä työntekijä pääsee käymään koulutuksen, jolla saa tarvittavan vartijakortin.
Teollisuuskohde tarjoaa monenlaista tehtävää, minkä ansiosta työntekijäkokemuksesta on Saarisen mielestä mahdollista luoda ainutlaatuinen. Vaihtelun ansiosta henkilöstön ammattitaito pysyy vahvana ja ennen kaikkea työ mielekkäänä.
– Onhan se poikkeuksellista, että ravintolatyöntekijä voi mennä kesäksi kokeilemaan jotakin ihan muuta. Uskon, että se sitouttaa työntekijöitämme.
– Henkilöstön viihtyvyyttä lisää se, että kyntensä pääsee kyllä näyttämään. Jos on mielenkiintoa, on mahdollisuus kehittyä ja kokeilla erilaisia töitä, sanoo myös Welling.
Tiivis yhteistyö tuottaa parhaan tuloksen
Palvelurajoista ei olla turhan tarkkoja myöskään esimiestyössä, vaan ketä tahansa voi lähestyä. Saarinen uskoo, että esimiehillä onkin kokonaispalvelun onnistumisessa tärkeä rooli. Heistä on muodostunut tiivis porukka, jolla on yhteiset pelisäännöt ja toimintatavat. Esimiesten hyvä meininki ja me-henki taas heijastuvat koko 50-henkiseen tiimiin.
– Meillä on yhteinen toimisto, jossa olemme normaalioloissa pitkälti paikalla. Sekin helpottaa, kun voi työpöydän äärestä kysäistä jotain ohimennen. Yhteistyö säilyy tiiviinä, Rantanen kertoo.
Wellingin mukaan olennaista on myös se, että tieto kulkee ISS:läisten ja asiakkaan välillä. Asiakas saattaa tehdä nopeitakin muutoksia tuotannossaan, mikä vaikuttaa ISS:läisten työhön. Kiinteistön ylläpidon henkilöstö käy päivittäin asiakkaan kanssa lean-taululta läpi ajankohtaisimman tilanteen.
Vuoropuhelu asiakkaan kanssa on välitöntä. Jokaisella ISS-esimiehellä on asiakkaan vastinpari, jonka kanssa pidetään yhteyttä matalalla kynnyksellä. Myös työntekijät ovat päivittäin asiakkaan kanssa tekemisissä. Heidän ideoitaan kuunnellaan herkällä korvalla, sillä he näkevät käytännössä, miten työt voisi tehdä entistä paremmin.
– Tuotannon puolella yhteistyötä on ihan arjessa. Siivooja huomaa nopeasti palaneen valon, nappaa sähköasentajaa hihasta ja pyytää kurkkaamaan, kuvailee Rantanen.
Se tehdään, mitä on sovittu
Saarinen uskoo, että työntekijöiden mahdollisuus tehdä töitä ristiin tukee kokonaispalvelun hoitamista sovitulla tasolla. Jos tuuraajaa tarvitaan, sellainen löytyy omasta takaa.
– Uskon, että asiakaskin näkee tämän positiivisena asiana. Henkilöstömme ammattitaito on monipuolista, koska he tekevät erilaisia töitä. Jos joku on poissa, helpottaa hurjasti, ettei varalla tarvitse välttämättä olla täysin saman profiilin työntekijää.
Nokian Renkaiden kiinteistöpäällikön Jarkko Haaviston mukaan moniosaamisen hyödyt näkyvät etenkin huoltovarmuudessa. Kun osaamista on jaettu tiimin kesken, tuotannon jatkuvuus ei ole ongelmatilanteessa riippuvainen yksittäisestä ihmisestä. Nokian Renkailla ja ISS:llä on ollut alusta asti yhteinen ymmärrys palvelumallista, ja palvelua on kehitetty vuosien saatossa.
– Olemme kokeneet ISS:n kohdeorganisaation moniosaamisen ja ristiin tekemisen todella hyödylliseksi ja positiiviseksi. Ne näkyvät hyvänä palveluna ja tuovat meille asiakkaana varmuutta, Haavisto kertoo.
Kukin ISS:läinen tietää, mitä heiltä odotetaan – ja asiakkaan tilaama kokonaispalvelu rullaa sujuvasti.
– Kun teemme sen, mitä on sovittu, asiakkaan ei tarvitse miettiä tontillamme olevia asioita lainkaan, Rantanen tiivistää.
Työporukkaa Rantanen, Saarinen ja Welling eivät vaihtaisi mihinkään. Työpäivät ovat vaihtelevia ja monipuolisia. Aina oppii jotain uutta, eikä töitä tarvitse tehdä yksin.
– Ihmiset kohdataan ihmisinä, ja heidän annetaan olla sellaisia kuin he ovat. Saamme sopivasti vastuuta ja vapautta toteuttaa työmme parhaaksi katsomallamme tavalla, Rantanen kiteyttää.