ISS nostaa Ilmarisen uudistaman ja luotsaaman arvokiinteistön palvelut uudelle tasolle. Toiminnan keskiössä on ravintola, josta tulee kohtauspaikka sekä kiinteistön käyttäjille että Helsingin ydinkeskustassa liikkuville.
Pormestari Jan Vapaavuori toivoi hiljattain Talouselämä-lehden haastattelussa lisää panostuksia Helsingin keskustan säilyttämiseen elinvoimaisena. Yksi tällainen panostus on parhaillaan käynnissä aivan kaupungin ytimessä, osoitteessa Mikonkatu 7. Ilmarisen omistaman kiinteistön peruskorjaus ja laajennus tuo Mikonkadun ja Yliopistonkadun kulmaan lähes 6 000 neliömetriä näyttävää pääkonttoritasoista toimistotilaa sekä 2 000 neliömetriä liiketiloja.
– Vuonna 1910 valmistunut kuusikerroksinen rakennus uudistuu nyt avoimemmaksi ja ilmeeltään hienostuneemmaksi arvokiinteistöksi. Vilkkaaseen kadunkulmaan tehdään näyttävä sisäänkäynti toimistoihin, ja sisäpihalle tulee nelikerroksinen lasikattoinen atrium. Kulmatornin uusista ikkunoista avautuu komea näkymä Ateneumin taidemuseon ja Rautatientorin suuntaan, kuvailee Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila.
Tilat otetaan käyttöön syyskuussa 2021. Keskeisen sijainnin ja laadukkaiden puitteiden lisäksi talossa työskentelevät pääsevät nauttimaan myös poikkeuksellisen laajasta palvelukirjosta. Ravintolan, aulapalveluiden ja neuvottelutilojen lisäksi vuokralaisille on tarjolla muun muassa siivous-, pesula-, turvallisuus- ja sihteeripalveluita, puhelinvaihteet, ruokakassien toimittaminen, postitus ja pakettien vastaanotto, viherkasvien hoito, tilamuutosprojektit ja tapahtumapalvelu. Talon palveluista huolehtii ISS.
– Haluamme luoda ympäristön, jossa työskentely ja vierailu tehdään mahdollisimman sujuvaksi. Se onnistuu parhaiten, kun palveluita löytyy paljon, Laurila kertoo.
– Arki on sekä talon omistajille että vuokralaisille helpompaa ja sujuvampaa, kun yksi taho vastaa kaikista kiinteistön palveluista, täydentää ISS:n myyntijohtaja Kimmo Kaunisvaara.
Osa elävää kaupunkia – myös iltaisin ja viikonloppuisin
Laurilan ja Kaunisvaaran yhteistyö sai alkunsa ravintolasta.
– ISS on Suomessa yksi suurimpia ravintolapalveluiden toimittajia, vaikka kaikki ei sitä vielä tiedäkään. Menimme siis ensin tutustumaan ravintoloihimme, ja sen perusteella aloimme keskustella yhteistyömahdollisuuksista muun muassa Mikonkatu 7:ssa, jota Ilmarinen kehittää uudenlaiseksi seitsemän tähden kokonaisuudeksi, Kaunisvaara kertoo.
Molemmat osapuolet olivat yhtä mieltä siitä, että hyvän palvelun pitää olla osa kiinteistön DNA:ta ja että sen sydämeen tarvitaan ravintola, joka on avoin kaikille alueella liikkuville.
– Arkisin ravintolasta saa laadukasta, paikan päällä tehtyä ruokaa lounassetelihinnalla. Lisäksi lounaalle tulee deli-salaattitarjontaa ja a la carte -mahdollisuus. Ravintola on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin se palvelee esimerkiksi Ateneumissa ja Kansallisteatterissa vierailevia sekä muita Helsingin ydinkeskustassa asioivia. Pientuottajille voimme avata mahdollisuuksia tarjota tuotteitaan myyntiin, suunnittelee Laurila.
ISS hoitaa keittiön kilpailuttamisen Ilmarisen puolesta, ja myös ravintolasali sekä kokouskeskus suunnitellaan yhdessä. Laurilan mukaan kokouskeskuksesta aiotaan tehdä kaupungin nykyaikaisin ja hienoin.
Hyvän palvelukokemuksen tekevät ihmiset
Mikonkatu 7 haluaa erottua edukseen palvelullaan, ja hyvän palvelukokemuksen tekevät ennen kaikkea ihmiset. Vaikka Mikonkatu 7:n avautumiseen on vielä aikaa, Ilmarinen ja ISS ovat jo suunnitelleet yhdessä asiakkaan palvelupolkua – miten kiinteistöön saavutaan, missä ihmiset ja asiakaspalvelijat kohtaavat ja miten palvelun vaiheet etenevät. Ihmiset ovat keskiössä myös kiinteistön markkinoinnissa.
– Viihtyisä ja laadukas vaikutelma muodostuu heti sisään tultaessa, ja siinä ihmisten osuus on vähintään yhtä tärkeä kuin tilan. Hyväkäytöksinen, kielitaitoinen ja ystävällinen asiakaspalvelija luo oikean ensivaikutelman, jota fyysinen olemus osaltaan täydentää. Emme esimerkiksi halua, että palveluhenkilöstömme näyttää vartijoilta tai varusmiehiltä, vaan heidänkin pukukoodinsa on kotoisin bisnesmaailmasta, Laurila kuvaa palvelupolun alkupäätä.
Tiloillakin on merkitystä. Laurila muistuttaa, että vaikka Helsingin ydinkeskustassa on paljon liike- ja toimistotilaa, sinne ei ole aikoihin rakennettu uusia vaihtoehtoja, jossa olisi kattavasti huomioitu nykyajan toimistokäyttäjän vaatimukset.
– Helsingin ytimessä kaikki talot on tehty alun perin jotain ihan muuta käyttötarkoitusta kuin modernia toimistotyötä varten. Siksi meillä on suuret odotukset sekä Mikonkatu 7:n kiinteistöä että palvelukokonaisuutta kohtaan.
Kaunisvaaran mukaan Mikonkatu 7:n palvelukokonaisuudessa lähtökohtana on toimijoiden kumppanuus ja jaettu tavoite.
– Meillä molemmilla on sama tavoite: se, että talo on vuokrattu täyteen ja että vuokralaiset pysyvät tyytyväisinä.
Tutustu ISS:n siivouspalveluihin >>