Peabin konseptoima Ultimes Business Garden pyrkii tarjoamaan valtaosan arjen olennaisista palveluista yhden ja saman katon alta. Se ei onnistuisi ilman ISS:ää.
Kun massiiviset, keskenään identtiset toimisto- ja virastokolossit joskus lähivuosikymmeninä kuolevat sukupuuttoon, niitä ei moni jää kaipaamaan. Nykypäivän dynaamiset yritykset ja niiden työntekijät haluavat käyttöönsä toimitilaa ja palveluja, jotka joustavat ja elävät käyttäjien mukana.
Yksi tämän ajattelun lippulaivoista on Peabin kehittämä Ultimes Business Garden Helsingin Pitäjänmäessä.
– Ajatus Business Gardeneista syntyi Peabilla noin kymmenen vuotta sitten. Halusimme tuoda markkinoille jotain uutta. Vaikka Business Gardenit ovat kiinteistöjä, niiden keskiössä eivät ole seinät, katot ja muut puitteet, vaan asiakas ja palvelu, kertoo liiketoimintajohtaja Peter Lindeberg, joka vastaa Business Gardenien ja muidenkin Peabin toimitilojen kehittämisestä ja rakennuttamisesta Suomessa.
Business Gardenien suunnittelussa pääpaino oli Lindebergin mukaan aluksi ympäristöasioissa. Ympäristöarvojen ja niiden toteutumista kuvaavien sertifikaattien arvo ei ole kiinteistöalalla hävinnyt minnekään, päinvastoin. Vielä tärkeämmiksi ovat kuitenkin nousseet työn muutos ja sen mukanaan tuomat uudet vaatimukset. Todellinen erottautuminen syntyy siitä, että toimitilojen tarjoaja on lähellä asiakasta ensikosketuksesta avaimien luovutukseen – ja mikä tärkeintä, myös sen jälkeen.
– Tämä on dynaaminen konsepti, joka elää koko ajan. Meidän tehtävämme on seurata asiakkaiden tarpeita sekä markkinoiden trendejä ja vastata niihin. Autamme ja palvelemme koko asiakkuuden elinkaaren ajan. Muuntojoustavat, yrityksen tarpeisiin mukautuvat tilat ja arkea helpottavat palvelut tekevät Ultimeksesta ja muista Business Gardeneistamme ainutlaatuisia.
Aitoja kohtaamisia ja henkilökohtaista palvelua
Lindeberg korostaa, että palvelujen tuottaminen on alusta asti ollut yksi Business Garden -konseptin kulmakivistä. Jotkut kiinteistöalan toimijat ovat sen sijaan valinneet toisen tien. On pyritty automatisoimaan tiettyjä asioita, esimerkiksi vastaanottopalveluita.
– Me emme halua mennä siihen suuntaan. Uskomme aitoon ihmiskohtaamiseen ja sen merkitykseen.
Ultimeksessa kaikki palvelut ovat ISS:n vastuulla.
– Mielestäni ISS:n tarjoama, arvot ja asiakaspalveluasenne istuvat todella hyvin Peabin konseptiin ja toimintatapaan. Haluamme molemmat toimia lähellä asiakasta. On ollut hienoa nähdä, että meillä on yhtenäinen suunta.
Ultimeksen palvelukirjo näyttää jo nyt poikkeuksellisen kattavalta, ja sitä kehitetään koko ajan paremmaksi asiakkaiden palautteen ja toiveiden perusteella. Peruspalveluita ovat muun muassa aulapalvelut, ympärivuorokautinen kiinteistöhuolto, siivouspalvelut, kulunvalvonta ja vartiointi, energianhallinta, kiinteistön jätehuolto sekä isännöinti ja manageeraus. Lisäksi kiinteistön kokouskeskus tarjoaa käyttöön reilusti neuvottelutilaa.
Muut palvelut toteutetaan asiakkaan tarpeen mukaan. Lisäpalveluja löytyykin melkoinen valikoima. Autoa tarvitseville on autonvuokrausta, autopesua sekä katsastus- ja korjauspalveluja. Työmatkapyörille on omat pyöräparkit sosiaalitiloineen. Business Gardenissa työskenteleville on tarjolla omia kaupunkipyöriä, pesula- ja postipalveluja sekä hierontaa ja muita hyvinvointipalveluja. Talon ravintolasta voi ostaa ruokaa myös kotiin.
– Jo peruspalvelut ovat kattavat, joten asiakkaita ei turhaan rasiteta lisäpalveluista syntyvillä kustannuksilla. Peruspalvelu- ja vuokrakustannukset ovat Business Gardeneissa hyvin kilpailukykyiset. Lisäpalveluiden osalta asiakas maksaa vain siitä, mitä hän käyttää.
Palvelut tukevat tuottavaa työtä
Ultimeksen laaja palveluvalikoima helpottaa siellä työskentelevien arkea.
– Työn ja arjen raja sekoittuu, kun työ ei ole enää tiettyyn paikkaan sidottua. Haluamme tuoda Ultimekseen runsaasti palveluja, jotta ihmiset löytävät suuren osan arjen tarpeistaan tämän rakennuksen sisältä.
Päiväkotia Ultimeksesta ei sentään vielä löydy, mutta sekin on Lindebergin mukaan vilahtanut jo keskusteluissa.
– Meillä ja kumppaneillamme on yhteinen kehitysryhmä. Siellä pohditaan koko ajan uusia palvelumahdollisuuksia. Kehitystyö on monipuolista ja rakentavaa, ja kehitysryhmässä voi vapaasti heittää villejäkin ideoita. Olemme ilolla huomanneet, että ISS:llä osataan olla hyvinkin innovatiivisia. Tärkeää on myös se, että ISS ottaa kantaa omaan suunnittelutyöhömme, jotta suunnitellut ratkaisut tukevat palvelutuotantoa mahdollisimman hyvin.
Lindebergin mielestä yksi iso palvelukumppani tuo tullessaan ”yhden luukun periaatteen”, joka tekee arjesta sekä vuokralaisten että omistajan näkökulmasta mahdollisimman yksinkertaista.
– Haluamme tarjota vuokralaisille mahdollisimman häiriöttömän ja viihtyisän ympäristön, jossa työntekijät voivat keskittyä 100-prosenttisesti omaan toimintaansa. Me yhdessä ISS:n kanssa hoidamme kaiken muun. Tämä tekee kohteesta houkuttelevamman vuokralaisten silmissä, ja sitä kautta myös tuotto-odotukset ovat lupaavammat.
Uusien ajatusten testiympäristö
Peab kuuluu Pohjoismaiden suurimpiin rakentajiin mutta on myös merkittävä toimija kiinteistökehityssektorilla. Lindebergin johdolla Peab hankkii maa-alueita vetovoimaisista sijainneista ja konseptoi niihin toimitiloja.
– Kiinteistökehityksessä on osattava katsoa tulevaisuuteen ja sijoittaa myös kehittyviin alueisiin. Pitäjänmäen Ultimes Business Gardenin osalta tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lähitulevaisuudessa saamme nauttia nykyistäkin paremmista liikenneyhteyksistä. Kaupungin suunnitelmat Vihdintien kaupunkibulevardista ja siihen liittyvästä pikaraitiotiestä tulevat tekemään Pitäjänmäestä entistäkin houkuttelevamman alueen.
Lindebergin mukaan edellä mainitut seikat sekä kokemukset Ultimeksen ensimmäisestä vaiheesta ovat olleet niin rohkaisevia, että sen viereen valmistuu vuoden 2019 alkupuolella Ultimes II. Tulevaisuudessa Ultimes-taloja voi olla jopa kuusi, jolloin se tarjoavat työpaikan yli 3000 ihmiselle.
– Ultimes on meille monellakin tavalla erinomainen uusien ajatusten testiympäristö. Siksi on hyödyllistä, että niin meidän kuin ISS:n pääkonttori sijaitsevat siellä.