ISS:n ja Rambollin globaali yhteistyösopimus kattaa Suomessa laajat turva-aula- ja siivouspalvelut.
Toimistorakennuksen avara ja vaalea aula hehkuu, kun auringonsäteet välkähtelevät pilvien välistä ja laskeutuvat kattoikkunoista sisään. Aulassa työskentelevä ISS:n vartija Jonna Pitkänen osaa kertoa, että hetki on poikkeuksellisen hiljainen. Tyypillisempää olisi, että kolmenkymmenen hengen ryhmä kansainvälisiä vieraita parveilisi aulan ympärillä. Toimistorakennus on Ramboll Finland Oy:n Espoossa sijaitseva uusi pääkonttori. Siellä työskentelee noin 1 100 ihmistä infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa. Rambollin työn tavoitteena on luoda koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja.
Rambollin ja ISS Palveluiden yhteistyö turvallisuuspalveluissa alkoi vuonna 2011. Vuonna 2017 Ramboll ja ISS tekivät globaalin sopimuksen ja palvelutarjooma laajeni kattamaan muun muassa laajemmat siivouspalvelut.
– Täällä Rambollin Espoon toimistolla ISS huolehtii paitsi aulasta, myös siivouksesta ja kiinteistöhuollosta. Lisäksi jätehuolto, viherpalvelut ja mattojen vaihto hoidetaan meidän kautta, ISS:n palvelupäällikkö Päivi Lindroos kertoo.
– Yhteistyön tavoitteena on, että loppukäyttäjillä, eli asiakkailla ja meillä rambollaisilla, on hyvä olla töissä, Rambollin toimitilapäällikkö Minna Kuusisto kertoo.
Aula on yrityksen käyntikortti
Yksi hyvän olon kulmakivistä työpaikalla on turvallinen työympäristö. Rambollin aula on turva-aula, eli aulapalvelussa hoidetaan perinteisten aulapalveluiden lisäksi myös turvallisuusasioita.
– Olemme osa Rambollin turvallisuusorganisaatiota. Vastaamme esimerkiksi kulunvalvonnasta ja palohälytysten sattuessa olemme kerrosvastaavia, vartijana työskentelevä Pitkänen kertoo.
Aulassa työskentelevät vartijat luovat myös läsnäolollaan turvallisuuden tunnetta, sillä jos tarve vaatii, vartija on aina saatavilla. Aulahenkilökunta kohtaa jokaisen, joka kulkee talossa, joten heillä on jatkuvasti hyvä ymmärrys talon tilasta.
– Tunnemme lähes jokaisen täällä nimeltä, mikä helpottaa kulunvalvontaa, Pitkänen kertoo.
Aula on myös rakennuksen käyntikortti, joten sen merkitys yrityksen mielikuvan rakentamisessa on suuri.
– Ensimmäinen mielikuva yrityksestä syntyy aulasta ja sen ihmisistä. Siksi meille on tärkeää, että aulassa on töissä vakituisesti samat ihmiset, jotka tuntevat talon ja edustavat meitä hyvin, Kuusisto toteaa.
Resurssit hyötykäyttöön hiljaisinakin hetkinä
Turva-aulassa työskentelevien ammattitaidon ajantasaisuus on Rambollilla tärkeää.
– ISS pitää huolen, että turva-aulan henkilöstöllä on hallussaan viimeisin tieto esimerkiksi turvapalveluiden lainsäädännöstä. Voimme luottaa siihen, että heiltä saamme aina ajantasaisen tiedon ja palvelun, Kuusisto kertoo.
Aulan tehtävät on suunniteltu myös niin, että hiljaisetkin hetket voidaan hyödyntää tehokkaasti. Aulassa hoidetaan muun muassa Rambollin muuttoilmoitukset sekä talon sisäisen postin lajittelu. Siivooja puolestaan jakaa postin kerroksiin.
– Ajan tehokas käyttö hyödyttää kaikkia. Resursseja ei mene hukkaan, kun esimerkiksi siivooja voi viedä postin mukanaan kerroksiin ja aulassa voidaan hyödyntää hiljaiset hetket muuttoilmoitusten käsittelyyn tai postinlajitteluun, Kuusisto toteaa.
Oikein mitoitetut palvelut tukevat työn arkea
Rambollilla palveluiden riittävyyteen on varauduttu niin, että palvelut on mitoitettu tulevaisuuden tarpeiden mukaan. Vaikka Rambollin työntekijöiden määrä kasvaisi, riittävät ISS:n palvelut silti. Se on tärkeää, sillä kun ISS hoitaa työn arkea tukevat palvelut, vapautuu Rambollin resursseja niin, että kaikki voivat keskittyä omaan työhönsä.
ISS:n palvelupäällikkö Päivi Lindroos pitää huolen, että palvelut toimivat hyvin.
– Palveluita kehitetään yhteistyössä. Aina ei tarvitse pitää erikseen palavereja, vaan kehitystyötä voidaan tehdä arjen työn keskellä, Lindroos kertoo.
– Täällä ei mietitä, mistä firmasta kukakin on, vaan olemme kaikki työkavereita, Pitkänen toteaa.
Pieniä mukautuksia tehdään arkeen koko ajan, sillä palautetta palveluista annetaan puolin ja toisin.
– Esimerkiksi rakennuksen aula on aikoinaan suunniteltu yhdessä aulatiimin kanssa. Työntekijät otettiin aulapalvelun käytössä olevien tilojen suunnitteluprosessiin mukaan, jolla varmistettiin monipuolisia työtehtäviä tukevat tilat, Kuusisto kertoo.
Palvelukehitys näkyy konkreettisesti toimistotiloissa. Viime aikoina palvelukehitys on keskittynyt aulaan, mutta muutkin ISS:n tuottamat palvelut kulkevat omaa kehityspolkuaan pitkin eteenpäin. Rambollin vastuullisten arvojen mukaisesti ISS:n siivouspalveluilla on käytössä ympäristöystävälliset siivousmetodit Rambollin toimistolla.
– Siivouspalveluilla on tärkeä rooli siinä, että toimistollamme on nyt Green Office -sertifikaatti, Kuusisto kertoo.