ISS:n projektit rakentuvat kohteista kertyneelle tiedolle, kokemuksesta kumpuavalle asiantuntemukselle ja pitkäaikaiselle kumppanuudelle, kertovat ISS:n johtajat Matias Makkonen ja Lasse Forsman.
ISS:n tekniset palvelut ja kiinteistöhuolto muodostavat ison osan laajasta palveluvalikoimasta: teknisten palveluiden liikevaihto on 120 miljoonaa euroa vuodessa ja työllistää 800 tekniikan ammattilaista ympäri Suomen. Osana teknisiä palveluita ISS tekee asiakkailleen projektikonsultointia ja palvelu-urakointia – niin pienempiä muutostöitä kuin kokonaisvaltaista tuotannon uudelleenrakentamista ja -järjestämistä, tilamuutoksia, modernisointeja sekä muita rakennusprojekteja, jotka tukevat yrityksen pitkän aikavälin strategisia tavoitteita. ISS:n asiantuntijat ymmärtävät niin asiakkaiden kiinteistöjen rakenteet ja elinkaaren eri vaiheet kuin toimitilojen käyttäjien asettamat vaatimukset.
– Erityisesti tekniikan osalta huolto, korjaus ja projektit ovat symbioosissa. Teemme kohteissa koko ajan olevien työntekijöiden kanssa pitkän tähtäimen suunnittelua, jota käymme projektinjohdossa läpi, muodostamme niistä ehdotuksia ja priorisoimme niitä yhdessä asiakkaan kanssa, kertoo liiketoimintajohtaja Lasse Forsman, joka vastaa ISS:llä teollisuus- ja lentokenttäsegmentin avainasiakkuuksista sekä teknisistä palveluista.
ISS hoitaa asiakkaidensa hankekokonaisuuksia projektitoimistomallilla tai projekti kerrallaan. Kumppanuus voi myös käynnistyä projektista ja kasvaa jatkuvaksi yhteistyöksi, jossa ISS ylläpitää kiinteistöä ja tuottaa myös muita palveluita.
– Emme pyri rakentamaan vain yhden hankkeen mittaisia yhteistyökuvioita, vaan niin, että olemme asiakkaalle luotettava ja pitkäaikainen kumppani, kertoo ISS:n projektiliiketoiminnasta Suomessa ja Tanskassa vastaava johtaja Matias Makkonen.
Nopeasti ja tehokkaasti apua pieniin ja isompiinkin tarpeisiin
Miten saada enemmän ihmisiä toimistolle tai tehdas toimimaan tehokkaammin? Hankkeiden alkuvaiheessa ISS:n asiantuntijat tekevät selvitystyötä ja sen pohjalta parannuksia esimerkiksi kiinteistön sisäilmaan, energiatehokkuuteen tai viihtyvyyteen.
ISS:n vahvuus on korjausrakentamisessa: se tekee esimerkiksi laajoja sisärakentamisen hankkeita, energiatehokkuuden parantamista, teknisten järjestelmien ja rakennusten osien modernisointeja ja uudistuksia sekä isoja, teknisesti vaativia projekteja, kuten puhdastila- ja datakeskushankkeita, joilla lisätään kapasiteettia ja pidennetään elinkaarta. Vaikka monet teollisuusasiakkaiden projektit ovat kokoluokaltaan suuria, ISS on nopeasti ja tehokkaasti apuna myös pienemmissä töissä.
– Reagoimme asiakkuuksissamme nopeasti – se on osa meidän ydintoimintaamme. Jos asiakaskohteessa täytyy korjata viemärin vuotokohta, rakentaa esiintymislava kansainvälisiä vieraita varten tai tehdä jokin isompi muutostyö, niin me olemme valmiita toimimaan nopeasti, Makkonen kertoo.
Esimerkiksi teollisuusasiakkuuksissa, valtionhallinnossa ja puolustuskiinteistöissä ISS:n työntekijöillä on jo valmiiksi tarvittavat turvallisuuskoulutukset ja luvat.
Liiketoimintajohtaja Lasse Forsman vastaa ISS:llä teollisuus- ja lentokenttäsegmentin avainasiakkuuksista sekä teknisistä palveluista.
Hiljainen tieto hyödyksi projekteissa
ISS:n teknisillä palveluilla on paljon Suomen yhteiskunnan toimivuuden ja huoltovarmuuden kannalta kriittisten ympäristöjen osaamista. Suomen mittakaavassa ISS:llä on kärkipään puhdastilaosaamista koko hankkeen elinkaaren aikana eli uusien tilojen ja muutostöiden suunnittelusta ja toteutuksesta niiden ylläpitoon, mittarointiin ja olosuhdehallintaan.
– Suurin ISS:n puhdastilahanke on ollut noin 18 miljoonaa euroa, mutta olemme myös tehneet pienempiä projekteja, kuten läpiantokaapin tai layoutin muutoksia sekä tuotantolaitteisin liittyviä hyödykemuutoksia. Olemme myös tuotannon kunnossapidon asiantuntija ja me pystymme hoitamaan tuotannon laitteiden asennuksia sekä teollisuudessa että esimerkiksi puhdastilossa, Makkonen kertoo.
Olipa asiakkaan kiinteistö toimisto, tehdas tai muu teollisuusympäristö, ISS on kumppani, joka tuntee asiakkaan, sen liiketoiminnan ja tilat. Hyödyntämällä oman henkilöstönsä toimialaosaamista ja kohteista kertynyttä tietoa voidaan ottaa huomioon usein sellaisia asioita, joita asiakas ei välttämättä itsekään tiedosta.
Koska ISS:n työntekijät ovat jo läsnä asiakkaiden kiinteistöissä tuottamassa eri palveluita, he tuntevat kohteet hyvin. Arvokasta kohdetuntemusta on myös muilla asiakkaan käyttämillä asiantuntijoilla ja kumppaneilla, jotka ovat olleet esimerkiksi rakennuksen suunnittelussa mukana.
– Jo haastattelemalla siivoojiamme siitä, miten kiinteistö toimii, saamme paljon hiljaista tietoa, mitä muilla ei ole, Makkonen kertoo.
Kumppanina myötä- ja vastatuulessa
Monissa hankkeissa ISS edustaa tilaajaa (owner’s representation) esimerkiksi suunnittelun vetämisessä tai kartoitusprojekteissa.
– Pystymme ottamaan ison roolin ja sitä kautta helpottamaan asiakkaan arkea. Kun me tunnemme asiakkaan liiketoiminnan, voimme olla kustannustehokkaita räätälöimällä ratkaisut asiakkaalle sopivaksi, Forsman kertoo.
ISS:n tavoitteena on tukea asiakasta onnistumaan omassa liiketoiminnassaan, kehittämään toimintaansa tai muuttamaan strategisia painopisteitä.
– Olemme kumppanina myötä- ja vastatuulessa. Kun jotain sattuu, niin olemme paikalla. Kun suunnitellaan jotain uutta, niin olemme myös mielellämme paikalla, Makkonen kertoo.
ISS toimii kaikilla Suomessa käytössä olevilla urakkasopimusmalleilla, kuten pääurakointina, KVR-urakointina, allianssimallilla, projektijohtourakointina sekä design and build -urakkana. ISS tarjoaa myös projektin elinkaaren eri vaiheisiin liittyviä asiantuntijapalveluita ja tuntee kansainväliset sopimusehdot. Projektinjohtopalvelussa ISS toimii tiiviisti asiakkaan kumppanina ja sen asiantuntijat ovat osa asiakkaan laajennettua projektitiimiä. Tällöin ISS vastaa asiantuntijoiden hankinnasta, palkkaamisesta, perehdytyksestä ja koulutuksesta sekä työn johtamisesta. Makkosen mukaan projektijohdon ulkoistaminen on ollut viime vuosien trendi: moni yritys vähentää omaa teknistä osastoa ja luottaa vahvemmin kumppaneihin siinä eivätkä pidä palkkalistoilla omia rakennuttajapäälliköitä tai projektipäälliköitä.
– Annamme mielellämme meidän osaamisemme asiakkaan käyttöön. Meidän asiantuntijamme istuvat silloin usein asiakkaan tiloissa ja toimivat asiakkaan järjestelmissä.
Matias Makkonen johtaa ISS:n projektiliiketoimintaa Suomessa ja Tanskassa.
Turvallisuus, laatu ja avoimuus edellä
ISS:n projekteissa panostetaan paljon työturvallisuuteen ja turvallisuus onkin prioriteetti numero yksi.
– Usein vakavat tapaturmat johtuvat nimenomaan siitä, että joku putoaa tai kompuroi työkohteessa, Makkonen kertoo.
ISS:n työturvallisuusluvut ovat todella hyvällä tasolla. Vuonna 2023 kaikkien työtapaturmien määrää kuvaava taajuusluku TRIF (Total Recordable Injury Frequency) laski kolmanneksella ja myös poissaoloa aiheuttaneista tapaturmista kertova LTIF-taajuus (Lost Time Injury Frequency) parani edellisvuodesta.
ISS on panostanut paljon prosessien kehittämiseen niin urakoinnissa ja sen johtamisessa. Työn laatua ja prosessien johtamista varmistetaan projektinjohtamisjärjestelmällä, jolla tekemistä auditoidaan jatkuvasti.
– Hyväksytämme sen avulla tarjoukset, siellä on kaikki työturvallisuusmateriaalit ja esimerkiksi laadunvarmistukseen liittyvä dokumentaatio, niin että niihin voi aina palata myös projektin jälkeen, Makkonen kertoo.
ISS:n vahvuus on myös avoimuus avainasiakkaiden suuntaan, jolloin projekteja voidaan johtaa avoimin kirjoin.
– Meillä on sovittu hyvin moderni tapa toimia sekä tietyt tavoitteet. Raportoimme avoimella kirjanpidolla asiakkaan suuntaan, miten hankkeet menevät ja mitä ne maksavat. Näin projektitiimi voi keskittyä projektien laadukkaaseen läpivientiin, kun pelisäännöt ovat selkeitä, avoimia ja yhteisesti sovittuja. Tämä vaatii myös asiakkaan suunnalta sen, että hekin avaavat omaa toimintaansa, Makkonen kertoo.
Makkonen rohkaisee laajentamaan yhteistyötä ISS:n kanssa myös projekteihin.
– Kun projektien organisoinnin ja johtamisen hoitaa sen alan ammattilainen, voi asiakasyritys keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa.