Siirry suoraan sisältöön
Huolella rakennettu työympäristö vahvistaa yrityskulttuuria

Tämä on käännös ISS Groupin alun perin englanniksi julkaisemasta artikkelista.

Haastattelimme ISS:n globaalin toimiston kaupallista johtajaa, tohtori Mark Forretia, joka antoi näkemyksensä organisaatioiden kasvavasta tarpeesta saada työntekijät palaamaan toimistoon sekä siitä, miten luoda työpaikkoja, joihin ihmiset haluavat palata.

Kuvittele astuvasi toimistoon, joka tuntuu enemmän eloisalta ja yhteisölliseltä työympäristöltä kuin perinteiseltä työtilalta. Kun organisaatiot pyrkivät elvyttämään yrityskulttuuria pandemian jälkeen, haasteena on ollut houkutella työntekijät takaisin toimistoon ilman pakottavia määräyksiä. Monien työntekijöiden totuttua etätyön tuomaan joustavuuteen organisaatioiden maailmanlaajuinen haaste on ollut luoda ympäristö, johon työntekijät haluavat innolla palata.

Amazon nousi äskettäin uutisotsikoihin vaatimalla työntekijöitään palaamaan toimistoon viitenä päivänä viikossa. Muiden suurten brändien, kuten Disneyn, Starbucksin, X:n ja Disneyn, työntekijöiden odotetaan olevan toimistolla vähintään kolmena päivänä viikossa. Itse asiassa 87 % organisaatioista, jotka toimivat täysin etätyöpohjaisesti pandemian aikana, kertovat ottavansa käyttöön toimistoon palaamista koskevan käytännön vuoteen 2025 mennessä, mikä viittaa selkeään nousuun 64 %:sta vuodelta 2024 (Resume Builder). Lisäksi 32 % näistä organisaatioista, joilla on jo olemassa lähityöskentelyyn käytäntö, suunnittelevat lisäävänsä päiviä, jolloin työntekijöiden on oltava toimistolla.

ISS:n globaalin toimiston kaupallinen johtaja, tohtori Mark Forret, kertoo, että monet asiakasorganisaatiot korostavat työntekijöiden toimistolla olon etuja, joista ensimmäisenä on yrityskulttuurin parantaminen. Työpaikkakulttuurin merkitystä korostaa se, että 66 % työntekijöistä kertovat sen vaikuttavan positiivisesti heidän päivittäiseen työhönsä ja käyttäytymiseensä (Quantum Workplace).

"Organisaatiot ovat yleisesti ottaen erittäin halukkaita saamaan työntekijänsä palaamaan toimistolle. Yhteinen työmpäristö toimii kulttuurin välittäjänä, ja monet osastot ja tiimit pyrkivät tuomaan ihmiset yhteen juuri tästä syystä. Kyse on sellaisesta työstä, jota ei voi tehdä videopuhelun välityksellä – yhteistyöstä, ideoinnista ja liiketoimintaongelmien ratkaisemisesta, joissa kaikki kokoontuvat yhteen tilaan," Mark sanoo.

Yli neljä kymmenestä hybridimallilla tai täysin toimistossa työskentelevästä työntekijästä Yhdysvalloissa sanoo, että heidän yhteytensä etätyötä tekeviin kollegoihin on heikompi kuin toimistossa työskenteleviin kollegoihin (Bamboo HR), mikä korostaa etätyön aiheuttamaa eriytymistä. Yhteinen työympäristö kannustaa syvällisempiin keskusteluihin ja vahvempiin yhteyksiin työntekijöiden välillä, mikä edistää tehokkaampaa tiimityöskentelyä.

Toiseksi Mark selittää, että etätyö voi olla haitallista osalle työntekijöistä eristäytymisen tunteen vuoksi. 20 % työntekijöistä kokee yksinäisyyttä päivän aikana, mutta erityisesti vastaava luku on 25 % täysin etätyötä tekevien osalta verrattuna 16 %:iin, jotka työskentelevät kokopäiväisesti toimistossa (Gallup). Viime vuosina myös sellaisten organisaatioiden määrä on kasvanut, jotka käyttävät kollegojen välistä yhteistyötä oppimis- ja kehittämismenetelmänä työntekijöille (CIPD). Mark sanoo, että etätyö poistaa erityisesti uransa alkuvaiheessa olevilta työntekijöiltä mahdollisuuden oppia kokeneemmilta kollegoilta henkilökohtaisesti, mikä on toinen asia, johon työpaikalle paluu tuo ratkaisun.

Huolella suunnitellut työpaikkakokemukset innostavat työntekijöitä takaisin työpaikoille

Yritykset kohtaavat nyt haasteen saada joustavaan työskentelyyn tottuneet työntekijät palaamaan toimistolle. Osa yrityksistä onkin päättänyt määrätä työntekijöille vähimmäismäärän toimistopäiviä, kun taas toiset yritykset pyrkivät houkuttelemaan työntekijöitä takaisin muin keinoin – tai hyödyntävät näiden yhdistelmää.

Yksi tapa kannustaa työntekijöitä palaamaan toimistolle on luoda toimistosta houkuttelevampi työskentelytila, jotta työntekijät valitsisivat tulla paikalle useammin. Yritys voi saavuttaa tämän suunnittelemalla työpaikkakokemuksen huolellisesti ja tuomalla parannuksia, jotka edistävät hyvinvointia, tuottavuutta ja yhteisöllisyyden tunnetta. Kuten raporttimme Designing Curated Workplace Experiences tuo esiin, tällaiset työympäristöt voivat lisätä työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä. 97 % työntekijöistä, jotka työskentelevät "tehokkaasti toimivassa" työympäristössä, kertovat sen vaikuttavan positiivisesti heidän suhteisiinsa kollegojen kanssa (Gensler).

"Kun yritykset yhä enemmän tunnistavat jokaisen rakennuksessa olevan henkilön yksilönä, on tärkeää tuoda esiin, kuinka työntekijän työpaikkakokemus voidaan räätälöidä, ja digitaaliset työkalut ovat loistava keino tämän toteuttamiseen", Mark sanoo. "Teknologian, kuten tekoälyn ja koneoppimisen, avulla voimme tulevaisuudessa esimerkiksi tarkemmin ennustaa, kuinka rakennuksessa olevat henkilöt käyttäytyvät ja mitkä heidän mieltymyksensä ovat rakennuksessa ollessaan. Tämä auttaa meitä todella räätälöimään kokemuksen ja siihen liittyvät työprosessit, tehden meistä tehokkaampia." Tulemme käyttämään teknologiaa tehdäksemme datavetoisempia päätöksiä, ja parantaaksemme muunmuassa siivouspalvelujen tuottavuutta.

Työympäristöjen uudistukset

Työympäristöjen, jotka ovat esteettömiä kaikille työntekijöille, suunnittelu voi myös tukea toimistopohjaisen työn edistämistä, erityisesti koska yhteensä 1,3 miljardia ihmistä (yksi kuudesta) elää vammaisuuden kanssa (WHO). Mark on huomannut, että muutokset toimistotilojen suunnittelussa ovat olleet trendi viime vuosina.

"Nykyään tietoisuus siitä, mikä meissä on erilaista, on paljon paremmalla tasolla. Kuulen asiakaskeskusteluissa yhä enemmän, että he haluavat olla tietoisia siitä, kuinka esteettömiä heidän rakennuksensa ovat. Se ei koske vain ilmeisiä esteettömyysominaisuuksia, vaan myös sitä, että rakennus on saavutettavissa aivan kaikille.", hän sanoo.

"Esimerkiksi on hyvä varmistaa, ettei visuaalisesti vammaisille henkilöille ole kiinteistössä esteitä ja että toimistossa on opasteita ja kylttejä. Neurodiversiteetin omaavat henkilöt kokevat toimiston alueet myös eri tavalla kuin neurotyypillinen kollega. Kyse on yksilöiden erilaisten tarpeiden huomioimisesta, ei vain enemmistön tarpeiden täyttämisestä."

Raportissamme Designing Curated Workplace Experiences käsitellään myös muita tärkeitä työpaikkatrendejä, joista Mark totesi:

"Erinomaiseen työpaikkaan kuuluvat asiat – olipa kyseessä joustavuus, yhteenkuuluvuus, yhteistyö tai tarkoitus – pysyvät vakioina. Kuitenkin työpaikan tarpeiden kehittyvä luonne tarkoittaa, että organisaatioiden on kuunneltava tarkasti työntekijöidensä tarpeita samalla kun organisaatiot pysyvät trendien harjalla, jättäen runsaasti tilaa sopeutumiselle, innovoinnille ja kasvulle."

Vie työpaikkasi uudelle tasolle kiinteistöpalvelukumppanin avulla

Designing Curated Workplace Experiences -raportissa käsitellään tarkemmin, kuinka organisaatiot voivat tehdä yhteistyötä kiinteistöpalvelukumppaninsa kanssa saavuttaakseen vielä paremman työpaikkakokemuksen. Kumppanuus asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä on avainasemassa kaikille, jotka haluavat parantaa työntekijöiden kokemusta. Mark kertoo, että ISS:n asiakasymmärrys ulottuu myös osastojen strategian tuntemiseen.

"ISS on erikoistunut asiakkuussuhteiden syventämiseen ja luottamukseen perustuvan suhteen kehittämiseen. Ymmärrämme erilaisten organisaatioiden kulttuurit ja alakulttuurit, ja kehitämme todellisen kumppanuuden. ISS:n ja asiakkaan välinen kemia on erittäin tärkeä perusta", hän sanoo.

"Kun ymmärrys on näin syvällinen, luottamukseen, kulttuuriin ja kumppanuusperiaatteisiin perustuvan suhteen kautta, voimme ylittää monet arjessa kohtaamamme muutokset ja haasteet. Ei ole kahta samanlaista päivää, joten on tärkeää luoda toimintamalli, jossa voidaan joustaa ja sopeutua näihin haasteisiin."

Kun yritykset pyrkivät luomaan kukoistavia työpaikkakulttuureja, yhä useammat yritykset kannustavat työntekijöitä palaamaan toimistolle. Räätälöidyn työpaikkakokemuksen tarjoaminen on tärkeä väline työntekijöiden houkuttelemiseksi takaisin toimistoille, ja vahva kumppanuus kokonaisvaltaisen kiinteistöpalvelukumppanin kanssa on keskeisessä roolissa korkealaatuisen kokemuksen tarjoamisessa työntekijöille. Jos haluat lisätietoja siitä, mitä voit tehdä kannustaaksesi työntekijöitä palaamaan työpaikalle, ota meihin yhteyttä.

Liittyvät julkaisut