Siirry suoraan sisältöön
Kaikkien Kastellissa toimitaan yhteistyössä

Elinkaarimallilla toteutettu Kastellin monitoimitalo mahdollistaa pitkän ja tiiviin yhteistyön ISS:n, YIT:n ja käyttäjäasiakkaiden välille.

Oulussa sijaitseva Kastellin monitoimitalo on oppimis-, harrastus- ja kulttuurikeskus, joka tarjoaa tilat päivittäin noin 2 000 lapselle ja nuorelle. Pinta-alaltaan yhteensä noin 25 000 neliömetrin monitoimitalossa toimivat päiväkoti, aamu- ja iltapäivähoito, yhtenäisperuskoulu, lukio, aikuislukio, kirjasto, nuorisotilat, auditorio sekä mittavat liikuntatilat. Vuonna 2014 toimintansa aloittanutta Kastellin monitoimitaloa johtaa peruskoulun rehtori Timo Salmi, joka koordinoi tilojen käyttöä sekä yhteistyötä niin talon ulkopuolella kuin sen sisällä seitsemän itsenäisen yksikön ja yhteistyökumppaneiden kesken.

– Tehtävänäni on pitää huoli siitä, että talo toimii ja sen käyttäjillä on mahdollisimman helppoa toimia yhteistyössä, Salmi summaa.

YIT toteutti Kastellin Oulun kaupungille elinkaarihankkeena, jossa YIT suunnitteli ja rakensi kiinteistön sekä vastaa sen pitkän aikavälin palveluista ja ylläpidosta elinkaarimallin mukaisesti eli Kastellin tapauksessa 25 vuoden ajan. Kastellin palvelusopimus sisältää YIT:n hoitaman kiinteistöhuollon lisäksi myös ravintola-, siivous- ja virastomestaripalveluiden tuottamisen. Sen vuoksi YIT tarvitsi kohteeseen luotettavan ja pitkäaikaisen kumppanin, joka pystyy huolehtimaan kaikista palvelualuista laaja-alaisella osaamisellaan.

– Kohteeseen oli alunperin mietitty eri toimijoita tuottamaan eri palveluita. Tällaisessa kokoluokassa näen, että jos Suomesta löytyy sellainen tekijä, joka pystyy tuottamaan kaikki palvelut, se on niin meille kuin loppukäyttäjille ja tilaajalle tuottavampaa sekä kokonaiskustannusten näkökulmasta järkevää, kertoo Kastellin kiinteistöpäällikkö Ville Sormunen YIT:ltä. Hän vastaa tilaajalle eli Oulun kaupungille, että elinkaarimallin palvelukumppanuus toteutuu sovitun mukaisesti. 

Katri Heikkinen ja Ville Sormunen ISS:n palveluesimies Katri Heikkinen ja YIT:n kiinteistöpäällikkö Ville Sormunen.

ISS:läiset ovat Kastellin silmät ja korvat

ISS Palvelut valikoitui kilpailutuksen kautta YIT:n kumppaniksi Kastelliin ja nyt tiivistä yhteistyötä on jatkunut jo kymmenen vuotta. ISS:n palveluesimies Katri Heikkinen toimii Kastellissa kohdevastaavana, joka varmistaa, että kaikki saavat ravitsevaa ja maistuvaa ruokaa sekä voivat opiskella ja työskennellä turvallisissa ja puhtaissa tiloissa.

– Me olemme yhteistyökumppanin roolissa niin sanotusti myös YIT:n silminä ja korvina Kastellissa, Heikkinen kertoo.

Koska kyseessä on koulu, ISS:n virastomestarit ovat olennainen osa sujuvaa arkea. Kouluaikoina he palvelevat opettajia ja oppilaita, auttavat tilojen kalustamisessa ja tekevät tarvittaessa huoltopyyntöjä. Iltaisin ja viikonloppuisin virastomestarit taas toimivat vartijoina ja huolehtivat kiinteistön turvallisuudesta.

– Kun virastomestarit ovat sulavasti mukana arjessa, se antaa selkärangan toiminnalle sillä tavoin, että meidän energiaamme ja aikaamme ei mene niiden asioiden huolehtimiseen ja pääsemme keskittymään omaan ydintehtäväämme, Salmi kertoo. 

Yksi Kastellin erityinen ylpeyden aihe on ISS:n pyörittämä ravintolapalvelu, joka ruokkii päivittäin liki 2 000 lasta ja aikuista. Vaikka oma keittiö valmistaa päivittäin valtavia määriä ruokia, se voi silti toimia ketterämmin ja joustavammin kuin iso keskuskeittiö. Lisäksi ravintolassa järjestetään erilaisia teemaviikkoja ja tempauksia sekä tehdään yhteistyötä monella tasolla koulun kanssa. Omasta keittiöstä saadaan paljon kiitosta niin henkilökunnalta kuin lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. 

– Minun pitää nyt kehua ihan suoraan, että kyllähän meillä on nyt Oulun kaupungin paras kouluruoka! sanoo peruskoulun apulaisjohtaja Mika Pieniniemi.

Sormunen on ollut vaikuttunut ISS:n panostuksesta kohteeseen. Koska työntekijöiden pysyvyys on ollut hyvä, laatupoikkeamilta on voitu välttyä.

– Siellä osataan paikata, kun yksi tippuu riveistä. Työ on hyvin johdettua ja tiimiin on rekrytoitu porukkaa, jotka soveltuvat siihen työhön, mitä Kastellissa tehdään, Sormunen kertoo.

Yhteistyö on ihmisten kohtaamista

Salmi kertoo, että kun Kastelliin tulee vierailijoita, he kysyvät usein, kuinka uusi monitoimitalo on. Vaikka Kastelli on ollut toiminnassa jo kymmenen vuotta, edelleen puhutaan uudesta Kastellin monitoimitalosta. 

– Meillä näkyy talosta huolehtiminen. Loma-aikoina täällä korjataan paikkoja ja pidetään muutenkin kunnossa palvelusopimuksen puitteissa, Salmi kertoo.

Rakennuksen elinkaaressa kymmenen vuotta ei ole pitkä aika, mutta vuosikymmenessä yhteistyö ehtii hitsautua tiiviiksi.

– Yhteistyö ISS:n kanssa on sujunut äärimmäisen hyvin kaikilla tasoilla niin Katrin kuin hänen edeltäjänsä kanssa. Mutta arjen yhteistyöhän on ihmisten kohtaamista, Sormunen summaa. 

Rakennuksen ja sen palveluiden toimivuutta seurataan ja kehitetään niin YIT:n ja Oulun tilapalveluiden muodostama yhteistyöryhmässä kuin laajemmassa Kastellin johtoryhmässä, johon osallistuvat YIT:n ja ISS:n lisäksi kaikki Kastellin eri toimijat. Näin voidaan varmistaa, että tieto liikkuu joka puolelle taloa.

– Johtoryhmässä käydään läpi arjen askareita ja sitä, miten maailma pyörii Kastellissa niin, ettei oppilaille tai opettajille aiheudu mitään turhaa stressiä, Sormunen kertoo.

Myös ISS:n näkökulmasta yhteistyö on kehittynyt kumppanuudeksi aidoimmillaan. Myös käyttäjäasiakkaisiin on muodostunut hyvät suhteet, joten yhteistyö sujuu vaivattomasti.

– Tietyt rutiinit ja tavat ovat jo meillä hioutuneet yhteen. Tunnemme talon henkilökunnan, rehtorit ja muut, jotka voivat luottaa siihen, että me tiedämme ja hoidamme asiat, Heikkinen kertoo.

Pitkän elinkaaren aikana yhteistyössä tulee luonnollisesti myös henkilövaihdoksia. Kun yhteistyömalli on rakennettu hyvin, yhteistyö ja hyvä keskusteluyhteys jatkuu, vaikka ihmisiä vaihtuu. Pitkässä kumppanuudessa on myös helpompaa lähteä valmistelemaan hyvissä ajoin asiakkuuden siirtoa. Heikkinen on ollut Kastellissa palvelupäällikkönä neljä vuotta. 

– Kun tiesimme, että edeltäjäni on jäämässä eläkkeelle, voimme lähteä valmistelemaan vaihtoa niin, ettei asiakkuus kärsi, kun meillä johtaja talossa vaihtuu, Heikkinen kertoo.  

Ville Sormunen, Katri Heikkinen ja Mika PieniniemiYIT:n kiinteistöpäällikkö Ville Sormunen, ISS:n palveluesimies Katri Heikkinen ja Kastellin peruskoulun apulaisjohtaja Mika Pieniniemi. Taustalla kovalla käytöllä olevat Kastellin liikuntasalit.

Laadun merkki ovat tyytyväiset asiakkaat

Kastellissa järjestetään vuosittain monitoimitalon käyttäjille asiakaskysely, jonka tulokset ovat olleet huipputasoa. Henkilökunta on ollut tyytyväisiä niin ruokailuun, siivoukseen ja virastomestareiden palveluun.

– Me olemme huomattavan tyytyväisiä palveluun sekä heidän osaamiseensa, ammattitaitoonsa ja valmiuteensa hoitaa yhdessä asioita, Salmi kertoo.

Peruskoululaiset ja lukiolaiset ovat antaneet ruoan laadun kouluarvosanaksi kahdeksan. Se on kouluruoalle huippuarvosana, koska nuoret antavat usein periaatteesta negatiivisia arvioita kouluruoalle.

– Se jotenkin vielä enemmän lämmittää mieltä, että nuoret ja lapset ovat tyytyväisiä ja he käyvät mielellään syömässä, Heikkinen kertoo.

Salmi on pian jäämässä rehtorin virasta eläkkeelle. Hän näkee, ettei sujuva yhteistyö saa olla henkilösidonnaista, vaan luodun järjestelmän pitää tukea yhdessä tekemistä ja vuorovaikutusta.

– Meillä on visio, jota yritämme pitää vieläkin hengissä – tämä on kaikkien Kastelli. Siirrymme yksin toimimisen kulttuurista yhdessä toimimisen kulttuuriin. Paljon on tapahtunut tämän vision suuntaan, mutta se täytyy pitää hengissä koko ajan jatkossakin, Salmi päättää.

Lue lisää julkisen sektorin ravintolapalveluistamme ja siivouspalveluistamme.

Liittyvät julkaisut