Tässä juttusarjassa esittelemme ISS:n ammattilaisia. Tällä kertaa vuorossa on Oulun yliopiston kampuksella kiinteistömanagerina työskentelevä Seppo, josta tuli ISS:läinen liikkeen luovutuksen myötä.
Seppo Wiik on tehnyt kiinteistömanagerin töitä jo yhdeksän vuotta, mutta ISS:läinen hänestä tuli vasta puoli vuotta sitten. Sepon entinen työnantaja, Suomen Yliopistokiinteistöt, halusi keskittyä entistä vahvemmin asiakaspalveluun ja kampuskehitykseen ja siirtää kiinteistöjen ylläpidon sekä hankkeiden paikallisen hoitamisen ISS:lle, jonka ydinosaamista se on. SYK:in palkkalistoilla olleet kiinteistömanagerit siirtyivät ISS:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä.
– Siirtyminen sujui todella hyvin. Toki se vaati perehtymistä ISS:n toimintatapoihin ja järjestelmiin, mutta oli kaiken kaikkiaan positiivinen muutos. Olen todella tyytyväinen, Seppo kertoo.
Hän kiittää erityisesti ISS:n tasokasta koulutusohjelmaa.
– ISS:n koulutusohjelma on paras, johon olen näissä hommissa törmännyt. Olen ollut todella vakuuttunut siitä, miten hyvin ISS huolehtii työntekijöidensä koulutuksesta ja siitä, että jokainen työpäivä on kaikille turvallinen, Seppo sanoo.
Mielenkiintoista ja haastavaa työtä
Vaikka Sepon työnantaja ja esimies ovat vaihtuneet, hänen päivittäinen työnsä ei ole juuri muuttunut. Myös työkaverit ovat pysyneet samoina.
Kiinteistömanagerin työpäivä alkaa yleensä sähköpostien läpikäynnillä ja erilaisiin kiireellisiin asioihin vastaamisella. Päivään kuuluu usein myös paljon kokouksia ja työmaakierroksia, joilla tehdään esimerkiksi turvallisuushavaintoja ja puututaan välittömästi mahdollisiin puutoksiin.
Mielenkiintoa työhön tuo myös yliopistokampuksen ympäristö ja kiinteistöjen asettamat haasteet. Kampuksella on rakennuksia useilta vuosikymmeniltä, vanhimmat 70-luvulta, ja kaikkien kunnossapidossa on omat haasteensa.
– Meillä on jatkuvasti käynnissä useita isoja korjaus- ja rakennushankkeita. Uusia oppimisympäristöjä rakennetaan ja tiloista pyritään tekemään tehokkaampia.
Työssä Seppoa motivoi eniten asiakastyytyväisyys.
– Vastaan siitä, että asiakkaiden käyttämät tilat ovat terveellisiä ja turvallisia ja vastaavat heidän tarpeitaan. Se on tärkeintä, että asiakkaat pystyvät toimimaan hyvissä tiloissa. Tyytyväiset asiakkaat ovat onnistumisen merkki.