Siirry suoraan sisältöön
Omena-voittaja ammentaa organisointitaitonsa liki 40 vuoden kokemuksesta

Kohdepäällikkö Riitta-Liisa Karjalainen on organisoinnin mestari ja työntekijöistä välittävä johtaja. Se näkyy työn jäljessä ja asiakaspalautteessa – ja toi Karjalaiselle vuoden 2022 Omena-palkinnon.

ISS:n kohdepäällikkö Riitta-Liisa Karjalainen vastaa puhelimeen autosta. Hän on jo matkalla kotiin Jyväskylään, muttei vieläkään oikein tajua, mitä Helsingissä tapahtui. Karjalainen on tuore Omena-voittaja vuosimallia 2022. Ehkäpä illan tullen käsittää, mitä tänä tammikuisena tiistaina tapahtui, hän pohtii.

– Olen totta kai tosi iloinen ja tyytyväinen, sillä tämä on iso huomionosoitus ja kiitos tekemästäni työstä. En osannut odottaa palkintoa omalle kohdalleni, sillä muut finalistit olivat tehneet niin arvokkaita asioita.

Karjalaisella on takanaan työntäyteinen ja ammatillisesti haastava vuosi. Hän on toiminut ISS:n kohdepäällikkönä teollisuusasiakkaan tehtaalla vuodesta 2005. Toukokuussa 2022 tehtaalla sattui kuitenkin onnettomuus, joka laittoi kertaheitolla kohteen lähes 80 ISS:läisen työarjen uusiksi.

Onnettomuus haastoi hallinnointia ja resursointia

Karjalainen ryhtyi vetämään puoli vuotta kestänyttä projektia, jossa tilat pyrittiin saamaan mahdollisimman pian takaisin asiakkaan käyttöön ja toiminta pyörimään tavalliseen tapaan.

Huomioitavaa riitti: onnettomuuden jälkeen olosuhteet olivat vaativat, ja jokainen aamu alkoi työturvallisuuden varmistamisella.

– Riskit piti kartoittaa päivittäin, perehdytykset ja opastukset saattaa ajan tasalle. Resursointi meni uusiksi, jotta ihmisiä oli oikea määrä tekemässä töitä. Piti tilata tarvikkeita, suojaimia, koneita ja välineitä. Aika monta asiaa piti hallinnoida.

Ja niin Karjalaisen esihenkilö päätyi ehdottamaan häntä kuukauden Omenan saajaksi. Karjalainen kuitenkin painottaa, että ehdokkuus ja palkinto ovat tiimityön ansiota. Kiitokset menevät niin esihenkilölle, työkavereille kuin asiakkaan yhteyshenkilöllekin.

– Ei tällaisia hommia yksin tehdä, eikä Omena-palkinto ole vain minulle suotu kunnia, vaan koko tiimille, jonka kanssa yhdessä teimme ja onnistuimme.

Riitta-Liisa Karjalainen
Riitta-Liisa Karjalainen sai vuoden 2022 Omena-palkinnon

Haasteita kaihtamatta maaliin asti

Voin vain tyytyväisenä kiittää Riitta-Liisaa siitä valtavasta työmäärästä, jota vuoden 2022 aikana on hänen käsiensä kautta organisoitu ja myös itse omin kätösin tehty. Riitta-Liisa ei kaihda haasteita, vaan tiukassakin tilanteessa tarttuu työhön hoitaen homman maaliin asti, kuuluu ote asiakkaan palautteesta.

Riitta-Liisa on osoittanut poikkeuksellista organisointi- ja paineensietokykyä. Olemme saaneet hänen johtamastaan työstä, jaksamisesta ja välittämisestä valtavasti kiitosta asiakkaalta, kuvailee puolestaan Karjalaisen esihenkilö.

Helmikuussa Karjalaisella tulee täyteen 37 vuotta ISS:llä. Karjalainen arvelee, että juuri kokemuksessa piilee organisointi- ja paineensietokyvyn salaisuus. Hänen mielestään esihenkilöiden pitää jatkuvasti kehittää taitojaan, opiskella ja kuulostella muuttuvaa yhteiskuntaa – ja työntekijöitä.

– Työntekijät ovat aivan erilaisia tänä päivänä kuin 20 vuotta sitten. Ei voi ajatella pysyvänsä 30 vuotta tismalleen samanlaisena, vaan johtajana voi aina kehittyä.

Jälleen aikaa keskittyä kehittymiseen ja kehittämiseen

Opiskeltuaan siivous- ja ravitsemusteknikoksi Karjalainen haki aikoinaan siivouksen työnjohtoharjoitteluun, jatkoi kesälomatuuraajana ja sen jälkeen äitiysvapaan sijaisena. Sille tielle hän lopulta jäi ja eteni palveluesimiehestä kohdepäälliköksi.

Siinä missä hän aiemmin johti ja hallinnoi pääasiassa siivouspalveluita, nykyisessä teollisuuskohteessa paletti kattaa lähes kaikki ISS:n palvelut.

– Kun aloitin kohteessa, palveluita oli huomattavasti vähemmän ja ISS:läisiä alle 30. Useita eri palveluita ja tiimejä hallinnoidessani joudun jatkuvasti kehittämään omia taitojani ja ottamaan selvää asioista. Se tekee työstä mielenkiintoista, tuo oman mausteensa.

Vuosi 2022 oli työrintamalla poikkeuksellinen, ja vuodelta 2023 Karjalainen toivoo pystyvänsä keskittymään jälleen olennaiseen: asiakassuhteen ja palveluiden kehittämiseen.

Vaativassa kohteessa pitää tietää asiakas ja tämän tarpeet hyvin. Karjalainen on tuntenut asiakkaan yhteyshenkilön pitkään ja kiitteleekin luottamukseen perustuvaa yhteistyötä.

– Aina ei palaverissakaan tarvitse jutella ostajana ja palveluntarjoajana, vaan toisinaan voidaan vaihtaa ihan tavallisia kuulumisia.

Tutustu kaikkiin vuoden 2022 Omena-finalisteihin

Liittyvät julkaisut