Tulevaisuuden työpaikan luomisessa ohjenuorina olivat vetovoimaisuus, joustavuus ja hyvä käyttäjäkokemus.
Nordean Head of Group Workplace Management Ove Hygum ja ISS Northern Europe johtaja Troels Bjerg jakoivat yhteistyöstä kerättyjä oppeja siitä, mitä tulevaisuuden työympäristön pitäisi tarjota. Kiinteistö- ja toimitilapalveluilla on tässä tietysti suuri rooli.
1. Vetovoimaisuus
Vetovoimainen työpaikka vetää puoleensa osaajia ja tulevaisuuden tekijöitä eli Y- ja Z-sukupolvien edustajia. Lisäksi se pitää osaajat itsellään eli on hyvä sitouttamaan.
Houkutteleva työpaikka vastaa asioihin, jotka tulevaisuuden tekijöitä kiinnostavat.
2. Töitä missä ja milloin vaan
Modernissa, tehokkaassa ja ketterässä toimistossa ei tehdä töitä yhdeksästä viiteen, vaan töitä voidaan tehdä missä ja milloin tahansa. Työskentelytilatkin ovat joustavia, eikä henkilökohtaisia työpisteitä ole. Avainsana on muuntautumiskyky.
Kun on järjestetty niin, että kommunikointi voi tapahtua fyysisen sijaan digitaalisesti, työn sijainnilla ei ole merkitystä.
– Luottamus työntekijöitä kohtaan on tärkeää, Hygum sanoo.
Luottamuksen vuoksi työantaja uskoo työntekijöidensä itseohjautuvuuteen ja oma-aloitteisuuteen. Luottamus synnyttää tuottavuutta.
3. Hyvä käyttäjäkokemus
Kun keskitytään todelliseen käytettävyyteen ja luodaan huikeita käyttäjäkokemuksia, saadaan aikaan tuottavuutta. Toimintatapa on myös kustannustehokas.
Nordea esimerkiksi voi seurata käyttäjäkokemuksia ISS:n avustuksella. Vaikka strateginen kumppanuus on toiminnan kannalta keskeistä, Bergin mukaan täytyy muistaa, että yhteistyö ja muutokset vaativat aikaa.
– Strategisen kumppanuuden rakentaminen ei tapahdu itsestään. Se vaatii yhteistä panostusta ja kärsivällisyyttä.
Kun työpaikka vastaa tulevaisuuden uusiin vaatimuksiin, siitä tulee osaajia houkutteleva ja kilpailukykyinen.