ISS:n ensimmäinen insinööriohjelma alkaa olla jo voiton puolella. Nopeimmat aloittivat tänä syksynä viimeisen lukuvuoden ja valmistuvat ensi keväänä. Kysyimme työn ohella talotekniikan insinööreiksi opiskelevilta ISS:läisiltä, miten opinnot sujuivat poikkeuskeväänä ja mitä on vielä luvassa.
Keväällä lähiopetus vaihtui koko Suomessa pikavauhtia etäopiskeluun ja luennot videopuheluiksi. ISS:n ensimmäisessä insinööriohjelmassa opiskelevat kiinteistön ylläpidon ammattilaiset Jukka Kohvakka, Juha Hannula ja Jani Koivuranta kuuluvat harvinaiseen joukkoon, sillä heille etäopinnot ovat osa normaalia arkea. Kolmikko on suorittanut työn ohella talotekniikan insinööriopintoja etänä jo ennen poikkeustilannetta.
– Koronatilanne ei mielestäni vaikuttanut opintoihimme käytännössä mitenkään. Muutamat lähipäivät ja fysiikan labrat jäivät meiltä pois, mutta olemme jumpanneet etäopiskelun kanssa jo pitkään, Jukka pohtii.
Talotekniikan insinöörikoulutus sisältäisi normaalioloissa etä- ja verkko-opintojen lisäksi joitakin lähipäiviä. Keväällä 2020 kaikki ohjelman opinnot vietiin kuitenkin virtuaalimuotoon.
Opinnoilla entistä kovemmiksi osaajiksi
Jukka työskentelee kiinteistöhuollon palveluohjaajana Itä-Suomessa, Juha kohdevastaavana Helsingissä. Janin kohdevastaavan työpiste on Rovaniemellä, mutta vastuualue ulottuu Inarista Kuusamoon.
– Vastaan siitä, että kiinteistöhuollon palvelukuvauksen ja sopimuksen mukaiset työt hoituvat kohteessa asianmukaisesti. Meidän kolmen työnkuva on samankaltainen, vaikka henkilökorteissamme lukee vähän eri titteli, Juha sanoo.
Opinnoista on kolmikolle konkreettista hyötyä omassa työssä. Kohdevastaavan tehtävässä vaaditaan usein insinööritason koulutusta, ja siksi tutkinto tietää tulevaisuuden kilpailutuksissa tärkeitä lisäpisteitä. Ennen kaikkea asiakkaita pystyy jatkossa palvelemaan entistä paremmin. Ja oma työmotivaatio kasvaa.
Jukka valmistui ammattikoulusta vuonna 2009 ja ajatteli ensin, että koulutie päättyi siihen. Kun opiskelu alkoi taas kiinnostaa, maksettavana olikin jo asuntolaina, ja opinnot jäivät.
– Kun mahdollisuus nyt ISS:llä tuli vastaan, siihen oli pakko tarttua. Olen ollut tyytyväinen, että lähdin mukaan.
Oma työrytmi löytyi säntillisyydellä
Opiskelijoille on kertynyt jo rutkasti kokemusta työn ja opintojen yhdistämisestä, sillä insinööriohjelma käynnistyi syksyllä 2018. Jani sanoo, ettei missään vaiheessa odottanut, että opiskelu työn ohella olisi helppoa tai hoituisi ilman vaivannäköä.
– Siinä mielessä mikään ei ole yllättänyt. Tuntuu jopa, että olisi päässyt hivenen vähemmällä, kuin mitä alun perin ajattelin, Jani sanoo.
– Pahimmillaan kuvitteli, ettei muuta tekisikään kuin pelkkiä kouluhommia. Hetkittäin illat ovat toki venyneet koulutöiden parissa, mutta on aikaa jäänyt muullekin elämälle, Juha lisää.
Kolmikko on pysynyt vauhdissa mukana säntillisyydellä. Kun tehtäviin tarttuu saman tien, ne eivät jää roikkumaan. Työn, opintojen ja vapaa-ajan yhdistelyyn on löytynyt rytmi.
– Tehtävät tehdään, kun tähän kouluun on lähdetty. Meitä on onneksi iso porukka, joka neuvoo ja auttaa eteenpäin. Muissa koulutuksissa ei ole välttämättä näin tiivistä ryhmää, joka auttaa vaikeissa paikoissa, Jukka sanoo.
Edessä innovaatioprojekti ja lopputyö
Jatkossa opiskelijoilla on tiedossa entistä projektipainotteisempaa opiskelua, kun aineopinnot ovat takanapäin. Innovaatioprojektit ja lopputyöt aloitettiin jo kesällä, ja niiden aiheet liittyvät olennaisesti Jukan, Janin ja Juhan työhön ja asiakkuuksiin.
Jukka suunnittelee keskittyvänsä lopputyössä toimistorakennuskohteen uuteen jäähdytysratkaisuun. Jani tarttuu opiskelukaverin kanssa toimistokiinteistöjen olosuhteisiin. Myös Juhalla on kollegan kanssa kimppaprojekti peruskorjauksien takuuajasta ja sen hoidosta.
– Luvassa on isoja projekteja, joissa pitää laittaa paljon asiaa paperille. Minun tapauksessani asiakkaan asiantuntijat ovat innostuneesti mukana ja tarttuneet aiheeseen mielenkiinnolla, Jani kiittelee.
Etäopiskelemaan oppii harjoittelemalla
Etä- ja verkko-opinnot vaativat usein pitkää pinnaa. Hyvät laitteet ja toimiva nettiyhteys ovat tärkeitä, mutta yksin nekään eivät riitä. Tarvitaan toimivaa vuorovaikutusta opettajan ja opiskelijoiden välillä, samoin aimo annos keskittymiskykyä kotioloissa.
– Jos sähköposti piippaa näytön kulmassa, sen klikkaa helposti heti auki. On joutunut harjoittelemaan, että pysyisi fokus vain opiskelussa, Juha kuvailee.
Juha kiittelee avovaimoaan siitä, että omaa aikaa koulutöiden tekemiseen on lapsiperheessä järjestynyt. Hiljalleen perheen 3,5-vuotias poikakin on alkanut ymmärtää, kun sanotaan, että isi tekee koulutöitä.
Insinööriohjelma on nelivuotinen, mutta jos hyvin käy, kolmikko valmistuu nopeimpien joukossa ensi keväänä. Se ei ollut aivan itsestäänselvyys vielä silloin, kun matematiikan luennolla väläytettiin ensimmäisen kerran integraaleja ja derivaattoja.
– Nyt on sellainen olo, että tästä mennään läpi. Ensi heinäkuussa tulee täyteen 40 vuotta, ja tavoite on heilutella silloin insinöörin papereita. En olisi parikymppisenä uskonut, että sellainen päivä koittaisi, Juha sanoo.
Kun ensimmäiset valmistuvat, seuraavat aloittavat!
ISS:n ensimmäinen insinööriohjelma on siis toteutunut poikkeustilanteessakin onnistuneesti. Ei ihme, että ISS Insinööriohjelma II:n käynnistymisestä on jo päätetty.
– Olen todella ylpeä siitä, miten ISS sitoutuu henkilöstön kehittämiseen myös silloin, kun kyse on pidemmistä tutkintokoulutuksista. Olemmekin yksi Suomen suurimpia oppisopimuskouluttajia; erilaisten oppisopimusopintojen piirissä on vuosittain 300 ammattilaistamme. Ylimmän johtomme sitoutuminen ISS Insinööriohjelmaan kertoo sitoutumisesta henkilöstömme sisäisen urasuunnittelun tukemiseen ja osoittaa konkreettisesti, miten tärkeänä pidämme henkilöstömme hyvinvointia ja kehittymismahdollisuuksia, sanoo henkilöstön kehittämisestä vastaava johtaja Jaana Junell.
ISS Insinööriohjelma II alkaa vuonna 2021. Hakuohjeet julkaistaan ISS:n sisäisissä viestintäkanavissa viimeistään ensi vuoden alussa.
Lue ISS:n insinööriohjelmasta >>
Lue Joannan ja Jukan ajatuksia insinööriopintojen alkutaipaleesta >>
Lue Marin, Riston ja Ilkan opintojen ensimmäisestä vuodesta >>