Taitava esimies luo tiimiläisilleen olosuhteet, joissa he pystyvät onnistumaan ja tekemään työnsä täysillä. Kolme Our People Survey -henkilöstökyselyssä erinomaista palautetta saanutta esimiestä kertoo, mitä hyvältä esimieheltä edellytetään.
Esimiesten äänestä kuuluu ilo, kun he saavat tietää tiimiensä antaneen heille loistavat arvosanat syksyllä teetetyssä ISS:n Our People Survey -henkilöstökyselyssä. Jokainen kuitenkin korostaa, että toimiva tiimi on yhtä lailla tiimiläisten kuin esimiesten ansiota.
– On tärkeää ymmärtää, että kaikki työntekijät ovat osa kokonaisuutta. En työskentele esimiehenä yksin, vaan minulla on osaava tiimi ympärilläni, kertoo 30 vuotta esimiehenä työskennellyt aluepäällikkö Jarmo Karhunen.
– Teen työni tiimiäni varten. Merkittävin palaute tulee omalta tiimiltäni ja on hienoa kuulla, että olen heidän mielestään onnistunut työssäni, täydentää Global Management Trainee -ohjelman kautta esimieheksi kasvanut palvelupäällikkö Heini Toivanen.
Karhunen, Toivanen ja Marja Ahonen paljastavat, millaisia ohjenuoria he noudattavat esimiestyössään.
Tiimiläisten arki tutuksi
Nykypäivän esimies ei istu yksinään norsunluutornissa, vaan hän suosii keskustelevaa johtamiskulttuuria ja on tiimiläistensä käytettävissä.
– Olen esimiehenä läsnä tiimini jokapäiväisessä arjessa. Kun joku työntekijöistä on lomalla, siirrän toimistotyöni seuraavalle viikolle tai teen pidempää päivää ja osallistun ravintolan pyörittämiseen, kertoo vuonna 2006 ISS:n palvelupäällikkönä aloittanut Marja Ahonen.
Ahonen kertoo kasvaneensa esimieheksi pitkän työuran kautta. Alan konkari ymmärtää tiimiään ja osaa tukea heitä arjessa. Esimiehen tulee kuitenkin tunnistaa, missä oman osaamisen rajat kulkevat.
– Kun taloon tulee uusi palveluesimies, en varmasti ole paras perehdyttäjä työn kaikilla osa-alueilla. En ole kaikkein parhaiten sen ytimessä, millaisia päivittäisiä asioita ja rutiineja kannattaa tehdä. Se ei ole enää minun vahvuuteni. Sen sijaan meillä on töissä äärimmäisen hyviä ammattilaisia, joiden joukosta löytyy varmasti parhaat perehdyttäjät, sanoo Karhunen.
Palautetta pitkin päivää
Palaverit ja ilmoitustaulut takaavat tiedonkulun tiimien sisällä, vaikka tiimiläiset työskentelisivät eri toimipisteissä. Pienessä yksikössä tietoa vaihdetaan usein kasvotusten, kuten Ahosen alle kymmenen hengen tiimissä.
– Juomme joka aamu yhdessä aamukahvit, jonka aikana käymme läpi päivän asiat ja asiakkailta saadut palautteet. Lisäksi syömme usein lounaan yhdessä, mikä edistää tiimin yhteishenkeä ja työhyvinvointia, kertoo Ahonen.
Positiivinen palaute motivoi työssä, mutta yhtälailla esimiehen tulee osata ja uskaltaa antaa rakentavaa palautetta. Virheistä ei rangaista, vaan ne nähdään kehityskohtina ja mahdollisuuksina löytää entistä parempia toimintatapoja.
– Jos kehittävää palautetta ei anneta, palapelistä puuttuu puolet. Avoimuus ja rehellisyys ovat kaiken tiimityön perusta, jolloin tiimin kanssa pystytään käymään läpi vaikeatkin asiat, toteaa myös Toivanen.
Uuden oppiminen innostaa
Haasteista innostuva tiimi on jokaisen esimiehen unelma. Esimies ei voi myöskään itse jämähtää tuttuihin rutiineihin, sillä nykyajan työelämä vaatii muutoksiin sopeutumista.
– Olen edelleen pitkän työuran jälkeen lapsellisen innostunut kaikesta uudesta, enkä halua olla kehityksen jarruna, kertoo Jarmo Karhunen.
Eteenpäin katsova asenne luo kehittymisen puitteet myös tiimiläisille, joiden jatkuvasta uuden oppimisesta esimiehet osaltaan vastaavat.
– Työssä kehittyminen on itselleni tärkeä arvo, ja haluan mahdollistaa sen myös tiimilleni. Esimerkiksi tällä hetkellä osa tiimiläisistäni käy englannin tunneilla, he vahvistavat siten kielitaitoaan, Toivanen kertoo.
Vaikeuksien kautta voittoon
Esimiehet kertovat hakeutuneensa johtotehtäviin haastavan työn innoittamina.
– Esimiestyö ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, sillä haasteita tulee päivittäin vastaan. Vaikeuksien kääntäminen voitoksi tuo kuitenkin onnistumisen kokemuksia, sanoo Karhunen.
Vaikka haasteita riittää, osaava tiimi tekee työskentelyn helpoksi. Oli esimiehellä sitten pitkä tai hieman lyhyempi ura taustallaan, he eivät olisi suoriutuneet siitä ilman tiimejään.
– Minulla on aivan huipputiimi. On ilo työskennellä motivoituneiden ja ammattitaitoisten henkilöiden kanssa. Tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta heidän kanssaan, kehuu Karhunen.
-----
OPS-kyselyssä korostettiin esimiestaitoja
Our People Survey keräsi ennätyksellisen korkean vastausprosentin viime syksynä. Tulosten perusteella palkittiin 12 esimiestä, joiden tiimit arvioivat heidän suoriutuneen erinomaisesti perehdyttämisessä, tiedonkulussa, palautteen antamisessa ja johtajuudessa. Lisäksi palkitseminen edellytti, että tiimiläiset olisivat valmiita suosittelemaan yksikköään muille ISS:läisille.
Palkitut esimiehet ovat:
Marja Ahonen, palvelupäällikkö, Multiservices, Catering
Ahmet Akin, palveluesimies, Direct, Laatutakuu
Jarmo Karhunen, aluepäällikkö, Direct, Itä- ja Keski-Suomi
Veli-Pekka Kortelainen, aluepäällikkö, Cleaning, Etelä
Heikki Lonka, aluejohtaja, Proko
Jukka Rantahakala, myyntijohtaja
Kari Rantanen, palvelujohtaja, Property, Etelä
Tarja-Leena Sipiläinen, palvelujohtaja, Cleaning, Keski-Suomi
Tarvo Teder, palvelupäällikkö, Property, Projektointi- ja tilamuutospalvelut
Heini Toivanen, palvelupäällikkö, KA1, IT
Tarja Vasara, palvelujohtaja, Cleaning, Pohjoinen
Mika Väätäinen, myyntijohtaja, Direct
Teksti: Hanna Leino