ISS Company Day on päivä, jolloin kiinteistöpalvelualan ammattilaiset perehdyttävät ISS:n johtajia työnsä arkeen. Miten asiakaspalvelu, siivous ja kiinteistöhuolto sujuivat toimistotöihin tottuneilta – katso kuvat ja video.
Company Dayhin osallistuu ISS Suomen johtajia kaikilta liiketoiminta-aloilta sekä kehitys- ja tukiyksiköstä. He työskentelevät asiakkaiden luona siivous-, kiinteistön ylläpito-, turvallisuus-, ruokailu- ja tukipalveluiden tehtävissä.
Näin sujui vuoden 2017 Company Day neljältä ISS:n johtajalta.
Kello 7.00. Yön pimeys ei hellitä otetaan tammikuisesta maanantaiaamusta, ja sen keskellä Espoon Keilalahden toimistotalot hohtavat kutsuvaa valoa. Company Day on alkamassa.
Toimitusjohtaja Jukka Jäämaan päivä käynnistyy Keilalahden kampuksella, jossa Tiedon ja Microsoftin pääkonttorit sijaitsevat. Hän tapaa palveluohjaaja Liivia Mustosen, joka perehdyttää toimitusjohtajan siivoustyöhön.
– Jaaha. Aloitetaan sitten, Mustonen hymyilee ja ojentaa Jäämaalle siivouskäsineet.
Oikeat otteet
Mustonen opettaa toimitusjohtajaa pyyhkimään tasot ja pystypinnat oikeassa järjestyksessä, käyttämään siivousliinaa optimaalisella tavalla ja tekemään työtä ergonomisesti.
Jäämaa kyselee koko ajan kiinnostuneena kaikesta kuulemastaan ja pyyhkii samalla kahvipisteen alakaappeja. Siivoustyöhön tottumattomana hän yrittää kumartaa selkää, mutta Mustonen puuttuu asiaan heti.
– Ei saa kumartua. Mene selkä suorana hallitusti kyykkyyn, ettet satuta itseäsi, hän muistuttaa.
Mopin varren korkeuden säätöön Mustosella on niksi: seiso suorassa, mopin lapa lattiassa ja tartu mopin kädensijasta. Ojenna käsi niin pitkälle kuin pystyt suoraan sivusuunnassa, pieni ruuvausliike ja naks, työväline on säädetty juuri oikeaan mittaan.
– Moppi pitää säätää oikealle korkeudelle, kasvojen tasalle, jotta ote on ergonominen. Muista myös vaihtaa välillä järjestystä, kumpi käsi on ylhäällä ja kumpi alhaalla, niin et tee työtä vain toista puolta rasittaen, Mustonen opastaa Jäämaata.
Data työkaluna
Kello 8.00. 80 000 ledilamppua sykkii dataa Tiedon pääkonttorin aulassa. ISS on Tiedon kumppani ja vastaa talon kokonaispalveluratkaisusta. Jäämaa astelee vastikään valmistuneen, täysympyrän muotoisen asiakaspalvelupisteen taakse.
ISS:n asiakaspalvelija Teea-Kaisa Vikiö ottaa hänet vastaan ja perehdyttää Jäämaan aulapalvelun tehtäviin: neuvotteluhuoneiden varausjärjestelmiin, puheluiden hoitamiseen ja asiakkaiden digitaaliseen kirjautumisprosessiin.
Tiedon Intelligent Building on nimensä mukainen: aulan asiakaspalvelijat näkevät jatkuvasti järjestelmästä, miten rakennuksessa liikutaan ja mitkä neuvotteluhuoneet ovat vapaina. Asiakaspalvelijan työ on siis monipuolista ihmisten auttamista dataa hyödyntämällä.
– Kun asiakas tulee sisään, autamme asiakasta ilmoittautumaan itsepalvelupisteellä. Voimme tarkistaa sovelluksen avulla, missä vieraan vastaanottava henkilö liikkuu ja voimme ohjata vieraan kokouskeskukseen, jossa kollegamme ottaa hänet vastaan, asiakaspalvelija Lea Ryhänen kertoo asiakaspalvelua auttavasta järjestelmästä.
Ryhänen ja Vikiö kehuvat aulapalvelujen, kokouskeskuksen ja Support Centerin yhteishenkeä, jossa asiakaspalvelijat pitävät aina toistensa puolia ja rientävät apuun, kun sitä tarvitaan.
Monipalvelua
Kello 10.00 Hyppy Keilaniemestä Espoon Pohjois-Tapiolaan. Oriolan postitushuoneessa on yksityiskohtainen perehdytys käynnissä. Talousjohtaja Seppo Haapalainen kuuntelee tarkasti, kun palveluohjaaja Eija Salonen opettaa häntä frankkeeraamaan.
– Elikä valitaan koneesta ”postitetaan”, Salonen aloittaa oppitunnin Haapalaiselle.
Frankkeeraus- eli postimaksukone leimaa ripeästi päivän postit, ja sitten ne nostetaan kirkkaan sinisiin muovilaatikoihin. Muovilaatikot pinotaan siististi kuljetushäkkiin. Monipalvelukohteessa postia voi Salosen mukaan kertyä kaksi, kolmekin kuljetushäkkiä päivässä.
Monipalvelukohteessa on koko ajan tekemistä. Kun Haapalainen on perehdytetty postitukseen, hän pääsee suosikkityönsä pariin – käyttämään yhdistelmäkonetta. Ülle Narusk valvoo vieressä, että kaikki sujuu turvallisesti ja lattioista tulee puhtaat.
Jotta monipalvelukohteen töistä tulisi vielä tarkempi kuva, Haapalainen pääsee myös harjoittelemaan aulapalveluja Valpuri Pallaskorven kanssa.
– Otamme tässä vieraita vastaan, teemme heille kulkukortteja ja olemme tietenkin vastaamassa puhelimeen, Pallaskorpi kertoo tehtävistä.
Haapalainen pääsee ojentamaan kulkukortteja ja asiakaspalvelutyö sujuu lämmin hymy huulilla.
Työturvallisuushavaintoja
Kello 11.45 Päivä Espoossa etenee rivakasti. Hewlett-Packardin toimistolla Espoossa on energinen tekemisen meininki: Property-yksikön johtaja Riku Kolari nappaa magneettimaton palasia ruuvimeisselillä irti lattiasta, ja kiinteistönhoitaja Andreas Söderlund ohjaa tekemistä. Likaiset maton palat lähtevät huoltoon ja puhtaat naputellaan paikoilleen. Työ suoritettu, high five!
– No niin, mitäs muita kiinteistöhuollon töitä olisi tänään tarjolla, innokkaasti työhön tarttunut Kolari hieroo käsiään yhteen.
Kauan ei tarvitse miettiä, sillä Kolari pääsee laittamaan erikoishanskat käteen ja avaamaan tukkeutuneen vessan lavuaarin. Aukaisuaine vaikuttaa hetken, karhupumppu pumppaa tukkeuman liikkeelle ja niin on tukos avattu.
– Aukaisuaineen kanssa pitää olla varovainen, sillä tämä voi aiheuttaa vakavia palovammoja, Kolari muistuttaa suojalasit silmillään.
Työturvallisuus on jokaiselle ISS:läiselle sydämen asia. Kolari valmistautui Company Dayhin ottamalla turvallisuushavaintolomakkeet mukaan – vihkonen kulkee kätevästi taskussa ja on käden ulottuvilla heti, kun havainto osuu silmiin.
Postikierroksella
Kello 14.00 Helsingissä Alvar Aallon kadulla, UPM:n pääkonttorilla henkilöstöjohtaja Sari Suono käärii ruskeaa pahvia paketin ympärille ja postittaja Aleksi Lehtinen laittaa teipit paikoilleen.
– Pistetään varoitusteippiä koko paketin ympäri, koska sisältö on särkyvää, Lehtinen ohjeistaa.
UPM:n pääkonttorilla on ISS:n monipalveluratkaisu, ja Company Dayn aikana Suono on päässyt kokeilemaan useampaakin roolia talossa. Nyt hän kuitenkin keskittyy postittamiseen, sillä tässä jos missä detaljit ratkaisevat.
Kun paketit on paketoitu, Lehtinen opastaa postitussovelluksen käyttöä. Tällä välin paikalle saapuu lähetys, ja se skannataan tietenkin läpivalaisulla. Kaikki kunnossa.
Iltapäivän päätteeksi on aika lähteä postikierrokselle toimistokerroksiin hakemaan kaikki lähtevät kirjeet. Postit saadaan ajallaan matkaan ja työpäivä alkaa olla kiitoksia vaille pulkassa.
Jokainen johtoryhmäläinen kiittää päivän opeista kaikkia heitä kärsivällisesti ja ystävällisesti opastanutta ISS:n ammattilaista!
Teksti: Laura Kokko
Kuvat: Jarmo Katila