Siirry suoraan sisältöön
ISS:n uudet tradenomiopiskelijat: “Joka päivä on mahdollisuus oppia uutta

ISS polkaisi käyntiin tradenomitutkintoon tähtäävän koulutuksen yhdessä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa alkuvuodesta 2022. Uudet opiskelijat kertovat, miten opinnot ovat lähteneet työn ohessa sujumaan.

Kun tieto ISS:n tarjoamasta uudesta koulutuksesta tuli, Juho Selin ja Riikka Pyhäluoto innostuivat hakemaan mukaan nopeasti. Selin ja Pyhäluoto ovat osa 27 opiskelijan joukkoa, joka aloitti tradenomitutkintoon tähtäävän koulutuksen ISS:n tuella vuoden alussa.

ISS Directin Pääkaupunkiseudun aluepäällikkö Selin on pitkän linjan ISS:läinen, joka on ollut talossa jo 19 vuotta. Niin ikään pitkään ISS:llä työskennellyt Pyhäluoto toimii talousassistenttina taloustuen tiimissä Oulussa.

– Olen pitkään halunnut syventää markkinoinnin, myynnin ja talouden osaamistani, joten koulutukseen hakeminen tuntui luontevalta, Selin kertoo.

Selin ja Pyhäluoto ovat molemmat aiemmalta koulutukseltaan merkonomeja. Pyhäluoto suoritti myös merkonomin tutkinnon työn ohessa.

– Joka päivä on mahdollisuus oppia uutta. Siksi hain uudelleen opiskelemaan työn rinnalla, Pyhäluoto sanoo.

Monimuoto-opiskelu tuo joustoa

Tradenomikoulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, johon kuuluu etä- ja lähiopetusta. Tiistai-iltaisin tulevat tradenomit opiskelevat etänä, viikonloppuisin kerran kuussa kokoonnutaan Metropolian kampukselle lähipäiville.

Joustava järjestely helpottaa opintojen ja työn yhdistämistä sekä mahdollistaa opiskelun eri puolilta Suomea. Arki vaatii Pyhäluodon mukaan silti suunnitelmallisuutta, jotta tiiviissä opiskelutahdissa pysyy mukana.

– Aiemmin koulusta saattoi olla päivän tai kaksi pois, mutta nyt jos jää yksikin ilta väliin, saattaa tipahtaa kyydistä, Pyhäluoto kertoo.

Opintojen ja työn lisäksi lapsiperhearkea elävä Selin on huomannut, että arjesta ovat jääneet ylimääräiset menot pois. Ajankäyttöään pitää osata hallita, jotta opinnot, työ ja vapaa-aika säilyvät hyvässä tasapainossa.

Vaikka opintojen alku ja uusi arki ovat vaatineet totuttelua, ensimmäiset opiskelukuukaudet ovat tarjonneet jo rutkasti uusia kokemuksia. Orientaatioviikkojen jälkeen opinnoissa on perehdytty oppiaineisiin ja tutustuttu muihin opiskelijoihin.

Vertaistukea opiskelijakollegoilta

Itsenäisen opiskelun lisäksi koulutukseen kuuluu paljon pari- ja ryhmätyöskentelyä, joiden myötä muihin opiskelijoihin on tutustunut nopeasti. Se on luonut kannustavan ryhmähengen siitäkin huolimatta, että opiskelijat ovat tavanneet vasta muutaman kerran.

– Opiskelu yhdistää. Yhteisissä tapaamisissa on ollut hyvä ja rohkaiseva ilmapiiri alusta asti, Pyhäluoto kertoo.

Tradenomiopiskelijat asuvat eri puolilla Suomea, mutta sekä Pyhäluoto että Selin ovat löytäneet opiskeluseuraa läheltä. Pyhäluoto on työstänyt markkinoinnin tehtäviä kolmen muun opiskelijan kanssa ISS:n Oulun toimistolla, Selin puolestaan laskenut korkolaskuja yhdessä toisen opiskelijakollegan kanssa pääkaupunkiseudulla.

– Tarvittaessa opiskelukavereille voi soittaa ja kysyä apua, jos eteen tulee haastavia tehtäviä, Selin sanoo.

Tavoitteena jatkuva kehitys

Tradenomiohjelma on jatkoa insinööriohjelmalle, jonka ISS käynnisti Metropolian kanssa syksyllä 2018. Koulutusohjelmien tavoite on kehittää työntekijöiden osaamista, joka tradenomiohjelmassa pohjautuu liiketalouden ymmärtämiseen.

Selinillä ja Pyhäluodolla ei ole selkeitä urasuunnitelmia tutkinnon suorittamisen jälkeen. Siitä he ovat samaa mieltä, että koulutuksesta on jatkossa taatusti hyötyä. Selin uskoo saavansa tradenomikoulutuksesta uusia työkaluja asiakkuuksien johtamiseen ja esimerkiksi tarjousten tekemiseen laajemmalla näkökulmalla.

Ammatillisen osaamisen kasvuun uskoo myös Pyhäluoto, jonka toimenkuva ISS:llä on vuosien varrella muuttunut.

– Työssä saan jatkuvasti lisää vastuuta ja uusia työtehtäviä. Uskon, että koulutus lisää ammattitaitoani ja auttaa samalla kehittämään yksikköä, jossa työskentelen.

Tradenomiohjelmasta kiinnostuneille Selinillä ja Pyhäluodolla on yksi neuvo: hakeminen kannattaa, jos elämäntilanne sen sallii.

– On mahtava huomata, että pystyy omaksumaan uusia asioita ja kehittämään itseään vielä aikuisenakin. Oppiminen ei lopu siihen, kun suorittaa ensimmäisen tutkintonsa, Pyhäluoto toteaa. 

Liittyvät julkaisut