Kauppakokemuksen täytyy olla turvallinen ja mukava, oli vuorokauden aika mikä tahansa. Kiinteistöalan asiantuntijat antoivat vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon kiinteistö- ja toimitilapalvelujen järjestämisessä.
Vähittäiskaupan aukioloajat vapautuivat vuodenvaihteessa, ja useat kauppiaat houkuttelevat asiakkaita ruokaostoksille pitämällä ovet auki entistä myöhempään.
Kun valinnanvapaus lisääntyy, hyvä palvelu ratkaisee. Hyvä turvallisuus, puhtaana pidetyt tilat ja parkkipaikat houkuttavat asiakkaita.
– Palvelujen täytyy vastata koko aukioloajan haluttua tasoa. Jos asiakas tulee kymmeneltä illalla kauppaan, hän odottaa, että kokemus on samanlainen kuin viideltä illalla, muistuttaa ISS Palveluiden myyntijohtaja Ilmari Ollila.
Moni kauppa sovittelee vielä palvelujen paloja löytääkseen kustannustehokkaimman ja tuotannollisesti järkevän ratkaisun.
– Onnistuminen vaatii hyvää yhteistyötä ja kärsivällisyyttä. Tilanne on vielä niin uusi, Ollila toteaa.
Muuttuvat tarpeet – muuntautuvat palvelut
Kiinteistökustannuksissa iso kuluerä on energia, joten ilmastoinnin ja valaistuksen automaattilaitteita on jo ahkerasti päivitetty vastaamaan muuttuneita tarpeita.
– Myymälöiden kannattaa kokeilla, mitä mahdollisuuksia pidennetty aukiolo tuo. Samalla voi miettiä, kannattaisiko esimerkiksi siivouspalveluita jakaa nykyisen ilta-, yö- ja aamusiivouksen sijasta päivätunneille. Näin voitaisiin reagoida nopeasti päivän tilanteisiin ja mahdollisesti vähentää kustannusten nousupaineita. Tällä ratkaisulla myymälän ylläpitokustannukset aukiolotuntia kohden voivat jopa laskea, ISS Palveluiden asiakkuusjohtaja Marko Määttä neuvoo.
Määttä kertoo, että ISS on valmistautunut suhteuttamaan palvelutuotantoa kauppojen tarpeen mukaan. Vuoden alku on osoittanut, että työt on pystytty hoitamaan päiväsaikaan ja päivystysresurssitkin ovat riittäneet mainiosti.
– Puhtaanapidossa olemme rekrytoimassa lisää työntekijöitä ja työvoiman lisäystarve on todellinen. Kaupan aukioloaikojen muutokset ovat meillä työntekijöiden kannalta hyvä asia, sillä työpaikkojen määrä on jo nyt kasvanut, Määttä iloitsee.
Kun kauppa voi olla auki 24/7 – vinkkejä kiinteistö- ja toimitilapalvelujen ostamiseen
1. Ennakoi energiankulutus, tarkista ilmastoinnin ja valaistuksen automatisoinnit. Olosuhteet vakioimalla käytät energiaa fiksusti.
2. Hyvällä tukipalvelujen, kuten turvallisuuden, kiinteistön ylläpidon, teknisen palvelun ja siivouksen, suunnittelulla mahdollistat palvelutuotannon myös pidennetyllä aukioloajalla, eikä merkittäviä lisäkustannuksia välttämättä synny.
3. Palveluja voi yhdistellä yli perinteisten rajojen – ISS on osa tiimiä, ja auttaa asiakkaita yhdessä muun henkilökunnan kanssa. Positiivinen ostoskokemus on ensisijaisen tärkeää.
4. Kaupan alaa tunteva palveluntarjoaja osaa antaa lisävinkkejä ja jopa automatisoida tuotantoa, mikä säästää rahaa.
5. Asiakaskokemus kannattaa miettiä yhdessä palveluntarjoajan kanssa alusta loppuun. Kaupan voi kehittää yhdessä mahdollisimman houkuttelevaksi asiakkaille.