Siirry suoraan sisältöön

ISS Palveluiden Palvelut ja kauppa -yksikössä on laitettu tieto ja parhaat käytännöt kiertoon uudella tavalla: työntekijät saavat halutessaan lähteä 1–3 päiväksi vaihtoon toiseen asiakkuuteen.

Vuosittaisessa Company Day -päivässä ISS Palveluiden johto pääsee näkemään, millaista päivittäinen työ on eri asiakkuuksissa. Palvelut ja kauppa -liiketoimintayksikössä hoksattiin, että samanlainen mahdollisuus olisi innostava kokemus myös työntekijöille. Tuumasta ryhdyttiin toimeen. Syntyi ajatus Kiertoradasta.

Nyt ensimmäiset työntekijät ovat lähdössä Kiertoradalle eli vaihtoon toiseen asiakkuuteen. Työntekijöillä vaihto kestää kolme päivää, palveluesimiehillä yhden päivän. Ensimmäiselle vaihtokierrokselle halukkaita ilmoittautui noin 15 yhteensä viidestä eri asiakkuudesta.

– Suurin osa ilmoittautuneista oli ravintolatyöntekijöitä tai siivoojia, mutta lisäksi toteutamme esimerkiksi vaihdon palveluohjaajan ja palveluesimiehen kesken ja yksi Site Manager tekee vaihdon palvelupäällikön kanssa, Palvelut ja kauppa -liiketoimintayksikön henkilöstöpäällikkö Niina Perälä kertoo.

Kiertoradan tavoitteena on saada osaaminen liikkumaan organisaatiossa, päästä jakamaan ja oppimaan parhaita käytäntöjä sekä tutustumaan muihin liiketoimintayksikön asiakkuuksiin.

– Kun henkilö palaa Kiertoradalta omaan asiakkuuteensa, hän voi kertoa muillekin, millaista toisessa asiakkuudessa oli ja miten päivittäinen arki sujui. Tämä on verkostoitumista, urakiertoa, tutustumista naapuriasiakkuuden kollegoihin ja virikkeiden saamista normiarkeen, Niina Perälä kuvailee.

Palkintona silmät avaava kokemus

Esimiesten tehtävä on ollut löytää sopiva ajankohta vaihdolle puolin ja toisin sekä ohjeistaa työntekijät sovitun mukaisesti. Uudessa kohteessa työntekijä tarvitsee mentorin tai kollegan, jonka kanssa työ tehdään yhdessä.

Palkintona on silmät avaava kokemus siitä, millaista arki toisenlaisessa yrityskulttuurissa voi olla.

– Asiakkuudet määrittävät paljon tekemistä ja esimiehetkin ovat erilaisia, mutta hyvät käytännöt ovat usein monistettavissa ja sovitettavissa erilaisiin ympäristöihin. Kannustamme myös vaihtokohteissa henkilöstöä kuuntelemaan kiertoratalaisiamme ja kysymään, mitä täällä tehdään erilailla kuin henkilön varsinaisessa kohteessa. Aina oppii jotain uutta. Varmasti, Niina sanoo.

Loppuvuodesta ensimmäiseltä Kiertorata-kierrokselta kerätään kokemukset. Jos ja kun vaihto on toiminut toivotusti, uusia kierroksia on luvassa. Seuraamme Kiertoradalla käyneiden tunnelmia myös töISSä-lehdessä.

Liittyvät julkaisut