ISS avasi verkkoon ruokakaupan, jotta lounasravintoloiden etätöihin siirtyneet asiakkaat saisivat helpotusta arkeensa ja samalla aterian koko perheelleen. Millaisen matkan ateria tekee keittiömestarin padasta asiakkaan kotiovelle? Tässä juttusarjassa huolehdimme arjen sujuvuudesta poikkeusaikana.
Asiat ovat muuttuneet monessa paikassa ennennäkemättömällä vauhdilla. Tämän tietää myös ISS Ravintolapalveluiden keittiömestari Sanna Mehtälä. Vaikka Mehtälä saapuu työpaikalleen aamulla normaaliin kellonaikaan, on työssä nyt mukana uudenlaisia rutiineja.
– Jo muutaman viikon ajan olemme kokkailleet päivittäin normaalista poikkeavaa ruokalistaa. Tänään valmistamme täällä ravintolassa tarjottavan pinaattikeiton lisäksi muun muassa lihamakaronilaatikkoa ja härkis-kebabia. Nämä ovat ruoka-annoksia, joita asiakkaamme ovat tilanneet ISS:n verkkokaupan kautta, Mehtälä paljastaa.
Verkkokauppa ilman hävikkiä
ISS:n uutta palvelua, ruoan verkkokauppaa, pyöritetään toistaiseksi Helsingissä sijaitsevissa ravintoloissa. Koska palvelu on testausvaiheessa, verkkokaupparavintoloissa on vielä vaihtuvuutta.
– Asiakkaat tekevät tilauksen verkkokaupassa edellisenä päivänä, ja meillä tilaukset ottaa käsittelyyn apulaisravintolapäällikkömme. Hän toimittaa ne eteenpäin tänne keittiön puolelle, ja minä käyn tilauspinon huolellisesti läpi jo ennakkoon, Mehtälä kertoo.
Ruoan valmistusprosessi suunnitellaan ja aikataulutetaan hyvin jo edellisenä päivänä. Mehtälä laskee myös raaka-aineiden määrät valmiiksi, jotta hävikiltä vältytään.
Kilotolkulla herkullisia vaihtoehtoja
Aamulla Mehtälä tarkistaa saapuneet tilaukset vielä kerran, ja ryhtyy sitten valmistamaan ruokia – ensimmäisenä vuorossa on makaronilaatikko.
– Kokkaan tilattujen ruokamäärien lisäksi yleensä pari ylimääräistä, sillä usein joku vielä aamupäivän aikana kyselee lisäannosten perään. Kun ruoka on valmista, pakkaan annokset tilaus kerrallaan omiin pusseihinsa. Tämä täytyy tehdä hyvissä ajoin, sillä ruoan pitää ehtiä jäähtyä ennen kuin ne noudetaan. Suurin osa asiakkaista tilaa kerralla vähintään kilon ruokaa; sellaisen määrän jäähtymiseenkin menee tovi, Mehtälä toteaa.
Ammattikokin loihtiman pääaterian lisäksi tilaukseen voi halutessaan lisätä jälkiruokaa ja lisukesalaatteja. Erityisesti porkkanaraaste on ollut suuressa suosiossa. Testissä on ollut myös hampurilaiskassi, jonka sisällöstä asiakas voi itse helposti kotona koota hampurilaisannokset.
Yhteistyön tuloksesta arjen helpotusta
Ruokakauppa.iss.fi on palvelu, joka syntyi usean tiimin yhteistyön tuloksena. Heti kun poikkeustilanteen vaikutukset alkoivat näkyä, etsittiin ISS:n ravintolapalvelussa mahdollisia ratkaisuja.
– Mietimme, että olisi hienoa alkaa myydä vakioasiakkaille lounaita joko kotiin toimitettuna tai ainakin niin, että ruoan voi hakea ravintolasta valmiiksi pakattuna. Aluksi sitä lähdettiin tekemään ihan vain sähköposti- ja puhelintilausten kautta. Tällä tavalla pääsimme testaamaan, miten palvelu voisi toimia, kertoo asiakkuuspäällikkö Heini Lehtvirta.
Pian palvelusta kuuli myös ISS:n kehitysyksikkö.
– Ravintolatiimin ja kehitysyksikön ideoiden risteymässä syntyi idea ruoan verkkokaupasta, ja siitä tämä kaikki lähti toden teolla etenemään. Kehitysyksikössä keksittiin, että palvelussa voisi hyödyntää jo olemassa olevaa verkkokauppa-alustaa. Alusta oli ollut aiemmin käytössä työkaluna joissakin ISS:n asiakkuuksissa, ja nyt sille löytyikin yllättäen lisäkäyttöä – miksipä ei käytettäisi sitä ruoan kotimyyntiin, Lehtvirta summaa.
Ruoan verkkokauppa on ISS:lle ennen kaikkea keino sujuvoittaa asiakkaiden arkea.
– Monet tekevät nyt töitä etänä kotikonttorilta käsin, ja näemme, että tällaisella palvelulla helpotamme heidän arkensa pyörimistä. Kun ruoan valmistamiselle ei tarvitse varata aikaa kesken päivän, soljuvat työtehtävätkin helpommin. Tavoitteemme on siis edelleen sama, kuin normaalioloissakin: helpotamme asiakkaidemme ja heidän työntekijöidensä arkea, Lehtvirta toteaa.
Tämä tavoite näkyy myös verkkokaupan valikoimassa, jossa on haluttu huomioida mahdollisimman laajasti erilaiset asiakkaat ja heidän arkensa.
– Mietimme, minkälaista ruokaa ihmiset kaipaavat, jotta päivät rullaisivat mahdollisimman helposti. Olemme huomioineet niin perheet kuin kotikonttorilla puurtajatkin – ruoat ovat monipuolisia, terveellisiä ja lämmitystä vaille valmiita syötäväksi, Lehtvirta sanoo.
Myös maksutavoissa on mietitty vaivattomuutta. Verkkokaupan kehittäjän kanssa palvelua viilattiin siten, että ruokatilauksen pystyy verkossa maksamaan myös lounasedulla.
– Tällaista mahdollisuutta ei aivan jokaisessa palvelussa ole!
Palautteen avulla yhä paremmaksi
Kun kello lähenee lounasaikaa, jäähdytetyt ja pakatut makaronilaatikot ja härkis-kebabit odottavat asiakkaita. Noutoajat ovat joustavat ja asiakkaita saapuu paikalle ripotellen, ensimmäiset heti kello 10, viimeiset vasta iltapäivällä kello 15 tienoilla. Matka ravintolalle tuo monelle päivään kaivatun tauon ja happihypyn.
Palvelu on jo muutamassa viikossa lähtenyt sujumaan hyvin ja asiakkailta on tullut hyvää palautetta.
– Paras palaute on kuitenkin mielestäni se, kun asiakas tilaa meiltä uudestaan. Se osoittaa, että tilauksen sisältö miellytti ja ruoka maistui, keittiömestari Mehtälä iloitsee.
Vakiintunut asiakaskunta näyttäisikin kasvavan tasaisesti. Lähes kaikki kerran tilanneet ovat palanneet verkkokauppaan uudelleen. Jotkut tilaavat ruokaa kotiin useamman kerran viikossa ja osa ostaa kerralla parin päivän ruoat.
Asiakkuuspäällikkö Lehtvirta kertoo, että palvelua kehitetään edelleen ja palaute on tervetullutta.
– Mielellämme kuulemme, millaisena asiakkaat kokevat palvelun, verkkokaupan käytettävyyden ja ihan tilausten sisällönkin. Lisäksi seuraamme, mitä meiltä tilataan ja millaiselle ruoalle on kysyntää. Näiden pohjalta viemme palvelua ja valikoimaamme koko ajan eteenpäin ja etsimme tähän toimivinta mallia, Lehtvirta pohtii.
Tiimien välinen yhteistyö ja nopea reagointi on korostunut ruoan verkkokauppaa pystytettäessä. Koko porukasta on välittynyt aito yhteishenki.
– Kaikki ovat olleet tosi motivoituneita ja innokkaita kokeilemaan uutta. Sitä on ollut hienoa seurata. Jatkamme tästä innostunein mielin ja toivomme, että palvelu lähtee toden teolla lentoon, Lehtivirta päättää.