Siirry suoraan sisältöön
Minä kuljen puhtaasti sähköllä

Technopoliksen Oulun kiinteistöissä on parhaillaan pilottikäytössä sähköllä toimiva Nissan e-NV200. Kolmen viikon koejakson aikana auton lyömättömät edut ovat tulleet selkeästi esille.

Aamuvarhain ISS:n kiinteistönhoitaja Einari Harju irroittaa sähköpakettiauton latauspistokkeesta ja käynnistää moottorin. Sulavalinjainen pakettiauto lipuu lähes äänettömästi Oulun katuja pitkin, kun Harju suuntaa kohti päivän ensimmäistä huoltokohdetta.

– Sähköauton käynnistys on sama kuin laittaisi lampun päälle. Valot syttyvät ja auto lähtee rullaamaan sulavasti, Harju kertoo.

Nissan e-NV200 oli luonteva valinta ISS:n käyttöön, sillä toistaiseksi sähköpakettiautoja on markkinoilla vain muutamia. Kulkupeli on muotoilultaan bensiinikäyttöisiä pakettiautoja hieman matalampi ja kapeampi, minkä ansiosta se on näppärä valinta kaupunkiolosuhteissa.

– Kahden istuttava Nissan on tavallista pakettiautoa pienempi, mutta sinne mahtuvat kaikki tarvittavat työvälineet. Automaattivaihteet lisäävät ajomukavuutta ja auto kiihtyy moitteetta, Harju kehuu.

Säästöä luonnolle ja lompakolle

Sähköauto ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä ja on askel kohti ympäristöystävällisempää autoilua. Technopolis tukee ekotehokkaita ratkaisuja ja tarjoaa sähköauton latauspisteet ISS:n käyttöön veloituksetta.

– Kulkemani matkat ovat hyvin lyhyitä, joten yön aikana latautuneen akun energia riittää hyvin koko päivän ajoihin.

Kun olosuhteet ovat kohdillaan, Nissan e-NV200 kulkee jopa 170 kilometriä yhdellä latauksella. Talvella auton lämmitys kuluttaa akkua, mikä lyhentää ajoaikaa.

– Sähköauto ei ole parhaimmillaan pitkillä, yli sadan kilometrin matkoilla. Se ei sovellu myöskään päivystäjille, joille voi tulla kymmenen työkeikkaa peräkkäin ja he saattavat olla auton ratissa viisi tuntia putkeen.

Auton voi tarvittaessa ladata tavallisessa sähköpistokkeessa tai parkkihallien maksullisissa latauspisteissä, joten pelkoa tien päälle jäämisestä ei ole. Lisäksi ajotietokone suunnittelee energiatehokkaan ajoreitin ja maksimoi akunkeston.

– Sähköauto tuottaa selvää säästöä, sillä sähkö on bensiiniä edullisempaa. Lisäksi työaika ei kulu autoa tankatessa, Harju hymähtää.



Teksti: Hanna Leino