Grillimestari Rajeevan Selvaskantharajah on sisäistänyt loistavasti ammattitaitoisen, joustavan ja positiivisen asiakaspalvelun merkityksen. Siitä kiitoksena hänet valittiin Vuoden Omena -voittajaksi.
– Kyllä minua jännitti, kun seisoin muiden finalistien kanssa siellä lavalla. En yhtään osannut arvata, että voitto tulisi omalle kohdalle. Ajattelin, että mahdollisuuksia on ehkä yhden prosentin verran. Minä teen vaan työtäni jota rakastan, Jeevan kertoo palkintogaalan tunnelmista.
Jeevan on suunnattoman innostunut työstään, jota hän on tehnyt nyt kuusi vuotta. Hän työskentelee Vantaalla Metson henkilöstöravintolassa. Tällä hetkellä hänen vastuullaan on grillipiste, jossa valmistuvat esimerkiksi burgerit ja supersuositut lämpimät salaatit.
Koska Jeevanilla on kokemusta jo useammalta vuodelta ja auttamisen halua vaikka muille jakaa, hän myös sijaistaa mielellään kassalla, tiskissä ja salissa.
– Tunnen tämän paikan hyvin ja olen oppinut jokaisesta tehtävästä jotakin. Siksi tartun mielelläni toimeen, jos apua tarvitaan.
Asiakkaiden supersuosikki
Kotona Jeevanilla on vaimo ja pieni villi poika. Laajennettuun perheeseen hän listaa mielellään työkaverit ja asiakkaat. Asiakkaat ovatkin työssä parasta.
– Me tehdään tätä työtä asiakkaita varten. Kaikkein paras fiilis tulee siitä kun asiakas hymyilee ja on tyytyväinen palveluun. Jos asiakkaalla on huono aamu, jutellaan hetki kivoista asioista ja kyllä se hymy sieltä taas irtoaa.
– Täällä on aivan mahtavia ihmisiä töissä. Asiakkaan työntekijät moikkaavat minua aamuisin nimeltä ja kyselevät mitä pojalleni kuuluu ja miten viikonloppu meni. Minäkin kuuntelen mielelläni heidän tarinoitaan vaikkapa hiihtoretkeltä. Ja jos satun olemaan yhden päivän poissa, heti täällä ihmetellään että hei missä Jeevan on!
Jeevanista on tullut asiakkaiden suursuosikki palvelualttiin ja äärettömän iloisen olemuksensa ansiosta. Eikä ihme. Jeevan ei jätä koskaan asiakasta pulaan, on kyse sitten kaatuneesta maitolasista tai unohtuneista palaveritarjoiluista.
– Ihmiset ovat tietysti noloina, jos ruokaa tippuu lattialle tai on kiireessä unohtanut tilata tarjoiluja. Mutta sitten todetaan yhdessä, että hei ei se haittaa, kaikki sujuu. Ei minulle ole mikään ongelma tehdä äkkiä muutama sämpylä ja viedä ne asiakkaalle neukkariin. Saan siitä vastalahjaksi jälleen hymyilevän asiakkaan.
Hauskimpia hetkiä asiakkaan kanssa ovat olleet kesäiset retket saareen Helsingin edustalle. Sinne otetaan mukaan bussilastillinen iloisia kesäihmisiä sekä paljon ruokaa ja juomaa.
– Ne illat ovat ihan mahtavia! Saan grillata herkkuja tyytyväisille juhlijoille ja jutella heidän kanssaan mukavia. Ja mitä pidemmälle ilta etenee ja juomat maistuvat, sitä paremmiksi jutut muuttuvat, Jeevan nauraa.
Asiakaspalvelija viimeisen päälle
Jeevan on saanut superpositiivisen asenteen syntymälahjana, sellaista ei voi kouluissa opiskella. Mutta ravintola-alalla kehittyäkseen on hyvä suorittaa tutkinto. Jeevan onkin juuri saanut opiskelupaikan Vantaan ammattiopisto Variasta, jossa hän suorittaa ruokapalvelualan ammattitutkinnon. Lähiopetuspäiviä on kuukaudessa yksi, muuten opiskelu hoituu omassa tutussa työpaikassa esimiehen ohjauksessa.
Jeevanin esimies, palvelupäällikkö Sanna Nummela on ylpeä tiimiläisensä Omena-voitosta.
– Kyllä meni palkinto oikeaan osoitteeseen. Olen tehnyt tätä työtä 30 vuotta enkä ole aiemmin kohdannut yhtä palveluhenkistä työntekijää. Jeevan on asiakaspalvelija viimeisen päälle, Sanna hehkuttaa.
Jeevan saa usein asiakkaalta palautetta palvelualttiista asenteestaan, mutta kiitosta on tullut myös asiakkaan asiakkaalta esimerkiksi onnistuneen palaveripäivän ja herkullisten tarjoilujen päätteeksi.
– Sellainen palaute kruunaa kaiken, se on kuin kirsikka kakun päällä, Sanna kiteyttää.
ISS:n Omena-ohjelman tarkoitus on rakentaa asiakaskeskeisempää kulttuuria ja löytää henkilöitä, jotka ymmärtävät asiakkaan tarpeen ja sen, miten omalla työllä voi edistää tarpeen täyttämistä.