Siirry suoraan sisältöön
Placemakers-työpajat ohjaavat palvelukulttuurin yhteiselle polulle

Jokainen ISS:läinen on placemaker – ammattilainen, joka osaamisellaan luo tiloja, joissa on hyvä olla. Uuden Placemaker’s Path -ohjelman työpajassa jokainen osallistuja saa työkaluja palveluosaamisensa vahvistamiseen.

“Tuossa ovessa on jotakin pielessä. Tuonne alkaa muodostua jonoa. Poriseva kattila liedellä ja banaaninkuoret lattialla ovat turvallisuusriski.”

Mikonkatu 7:n kokoustila täyttyy puheensorinasta, havainnoista ja oivalluksista, kun ISS:n johtoryhmä kokoontuu Placemakers-työpajan ensimmäisen tehtävän ääreen tarkastelemaan kaaoksen taloa, jossa kaikki on vähän hullusti. Vaikka tehtävän esimerkit ovat äärimmäisiä, ei niiltä aina vältytä työarjessakaan.

Placemaker’s Path ei ole vain yksi työpaja, vaan kaikkien ISS-maiden yhteinen palvelukulttuuriohjelma. Se on polku, joka kulkee ISS:läisen mukana läpi työsuhteen, rekrytoinnista ja perehdytyksestä asti. Uudenlaiset työpajat ovat yksi näkyvimmistä keinoista, joilla jokaisen työntekijän, placemakerin, palveluosaamista vahvistetaan.

– Tavoitteemme on, että Placemaker’s Path edistää ISS:läisten työuria ja vahvistaa työnantajamielikuvaamme. Lupaamme työntekijöillemme paikan, jossa voi kasvaa ja löytää oman urapolkunsa, kertoo ISS:n henkilöstönkehityspäällikkö Petri Nousiainen.

Uusi ohjelma auttaa ISS:läisiä toteuttamaan yrityksen toiminnan tarkoitusta ja asiakaslupausta käytännössä: tekemään maailmasta toimivan luomalla tiloja, joissa on hyvä olla.

Käytännön harjoitusten avulla toimivia, älykkäitä ja tuottavia tiloja

Yksi työpajan tehtävä on miettiä käytännön esimerkkejä siitä, miten asiakasta tulisi huomioida asiakaspalvelutilanteissa.

– Kuuntelisin aina asiakasta ja antaisin hänen ottaa ensimmäisen askeleen, sanoo siivous- ja monipalveluiden liiketoimintajohtaja Eeva-Riitta Tuominen.

– On hyvä keskustella avoimesti ja kunnioittaen, mutta silti menemättä henkilökohtaisiin asioihin, lisää kaupallinen johtaja Soile Kankaanpää.

Vaikka asiakkaan odotukset halutaan täyttää, se ei ole aina mahdollista. Milloin olisi oikein nostaa kädet pystyyn ja sanoa, ettei onnistu? Kysymys herättää palvelualan konkareissa keskustelua.

– Mieluummin hallitaan odotuksia ajoissa, jotta tuottamamme palvelu ei aiheuta pettymystä, pohtii Henri Häyrinen, joka vastaa ISS Directin toiminnasta.

Nousiaisen mukaan työpajoissa käydään keskustellen sekä käytännön esimerkkien, harjoitusten ja parhaiden käytäntöjen avulla läpi, miten luodaan toimivia, älykkäitä ja tuottavia tiloja.

– Työpajoissa on syntynyt hyviä keskusteluja, ja palautteista huokuu, että konseptista on työpajassa päästy hyvin kärryille, Nousiainen lisää.

Palvelukulttuurista kilpailuetu

Työpajan jälkeen on palautteen aika. ISS:n toimitusjohtaja Jukka Jäämaa kiittelee tehtävien konkreettisuutta. Hänen mielestään tilanteet olivat sellaisia, joihin jokainen ISS:läinen voi samaistua.

– Ja yhteinen keskustelu lisää yhteistä ymmärrystä näistä teemoista, henkilöstöjohtaja Maria Pajamo jatkaa.

Johtoryhmän lisäksi sadat ISS:läiset ovat jo suorittaneet Placemakers-työpajan. Tavoite on, että jokainen ISS:läinen osallistuu kolmen tunnin työpajaan. Esihenkilöille järjestetään lisäksi erillinen palvelukulttuurin johtamistyöpaja, jossa kehitetään esihenkilöiden taitoja johtaa tiimejä ja palveluita.

– ISS:llä omia ihmisiä koulutetaan muutenkin paljon. Nyt tarjoamme kaikille työntekijöille mahdollisuuden keskittyä puoli päivää palvelukulttuuriin ja sen toteuttamiseen, mikä on iso panostus työntekijöihin ja ISS:lle kilpailuetu, Nousiainen sanoo.

Liittyvät julkaisut