Siirry suoraan sisältöön

Joskus pienet teot voivat nousta suuriksi puheenaiheiksi. Tämän sai huomata myös helsinkiläinen siivoojamme Alma, jonka suoraselkäistä toimintaa on ylistetty viime päivinä aina Italian päivälehdissä asti.

Alman rehellisyys nousi Twitterissä maailmanlaajuiseksi ilmiöksi, kun hän halusi palauttaa siivotessaan löytämänsä viiden euron setelin takaisin oikealle omistajalleen. Alman setelin viereen jättämä post it -lappu sisälsi lyhyen viestin: "Tämä löytyi pöydän alta." Rehellinen toiminta ei jäänyt työpaikalla huomaamatta, ja pian tieto Alman jättämästä viestistä lähtikin leviämään Twitterissä ympäri maailmaa.

"Sillä ei ole väliä, onko kyseessä viisi senttiä vai viisi euroa"

Alma sai viestiinsä pian myös vastauksen – jopa kaksikin. Toimiston työntekijät olivat niin vaikuttuneita siivoojansa rehellisyydestä, että halusivat Alman pitävän vitosen tippinä työstään. Alma kuitenkin piti kiinni linjasta – raha ei kuulu hänelle, vaan tällainen palvelu on osa hänen työtään.

– Mehän teemme aina näin. Et voi ottaa mitään, mikä ei kuulu sinulle.

Tämän viestin Alma halusi välittää myös asiakkaalleen. Hänen vastauksena jättämänsä post it -lappu oli yksiselitteinen: "Sori kundit, mutta en voi hyväksyä tätä." Pian Alman rehellisyys ylitti myös kansainvälisen uutiskynnyksen, kun tieto toimistolla käytävästä viestinvaihdosta tavoitti aina italialaisen Il Messaggero -lehden toimituksen. Alman, kuten todennäköisesti myös monen muun suomalaisen mielestä, tapauksen saamat mittasuhteet tuntuvat hieman erikoisilta.

– Sillä ei ole väliä, onko kyseessä viisi senttiä vai viisi euroa. Ne eivät ole minun rahojani, eivätkä siten kuulu minulle. Joku muu on tehnyt työtä niiden rahojen eteen, joten ne rahat kuuluvat hänelle. Minulle on tärkeää, että rahat löytävät omistajansa.

Alma huomauttaakin, että siivoojan työssä kaksi asiaa nousevat ylitse muiden: ammattitaito ja rehellisyys.

– Tämän tulisi olla normaali tapa toimia jokaiselle. Toivottavasti olemme toimineet hyvänä esimerkkinä.

"Mahtavaa, että meihin ja työntekijöihimme ollaan tyytyväisiä"

Alman esimiehenä työskentelevä Laatutakuu-yrittäjä Edmond Basha on luonnollisesti tyytyväinen työntekijänsä toimintaan.

– Työntekijämme on noudattanut yhteisiä arvojamme ja toiminut siten oikein. Erityisen hienoa koko tapauksessa on se, että asiakas otti minuun itse asian tiimoilta yhteyttä. Tämän parempaa palautetta emme voisi saada. Mahtavaa, että meihin ja työntekijöihimme ollaan tyytyväisiä.

Vaikka Twitter-keskusteluissa ja Italiassa Alman esimerkillinen tapa toimia on ensisijaisesti yhdistetty suomalaisuuteen, korostaa Basha ennen kaikkea siivoojan roolia asiakkaan tarpeiden täyttäjänä.

– Meidän työmme on ennen kaikkea asiakaspalvelua. Painotamme aina perehdytyksessämme, miten rehellisyys ja asiakkaan etu ovat työssämme tärkeitä. Teemme työmme sovitusti ja pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua.

Myös ISS Directin liiketoimintajohtaja ja Laatutakuu-ketjun toimitusjohtaja Henri Häyrinen on ottanut uutisen Alman toiminnasta vastaan hyvillä mielin.

– ISS:n ja Laatutakuun yhteiset arvot ovat yrittäjyys, vastuu, laatu ja rehellisyys. Me emme tingi rehellisyydestä vaan arvostamme niin asiakkaitamme, kollegoitamme kuin yritystämme. Alman toiminta on loistava esimerkki siitä, miten rehellisyys käytännössä näkyy jokapäiväisessä työssämme!

Iltalehden alkuperäisen uutisen löydät täältä > >

Laatutakuu on valtakunnallinen siivous- ja kiinteistöhoitoalan franchising-yritys. Ketjuun kuuluu noin 140 itsenäistä Laatutakuu-yrittäjää, jotka ovat erikoistuneet pienten ja keskisuurten yritysten sekä asuinkiinteistöjen palvelemiseen. Suomen Laatutakuu Palvelut on osa ISS Palvelut -konsernia.

Liittyvät julkaisut