Siirry suoraan sisältöön
”Työssä tärkeintä ovat ihmiset”

Pitkä ura ISS:llä on ollut asiakkuuspäällikkö Kai Niemiselle käytännön koulu kiinteistöalan ammattilaiseksi. Monipuolinen työkokemus on kartuttanut korvaamatonta hiljaista tietoa, jota ei koulun penkillä opi.

Korpi, Kelo ja Honka ovat Espoossa sijaitsevan Business Park Uusikummun neuvotteluhuoneiden nimiä. Mutta mitä yhteistä on espoolaisella yrityskeskuksella ja pohjoisen Suomen luonnolla? Vastaus on Kai Nieminen, tuttavien kesken Niemisen Kaitsu. Nieminen työskentelee ISS:llä asiakkuuspäällikkönä ja on suuri Lappi-fani. Hän on myös nimennyt nämä neuvottelutilat.

Nieminen pitää huolen siitä, että arki on sujuvaa ja että palvelut kehittyvät Uusikummussa sekä kahdessa muussa Espoossa ja Helsingissä sijaitsevassa yrityskeskuksessa. ISS:n vastuulla on kiinteistöjen tekninen manageeraus, kiinteistötekninen huolto, ulkoalueiden huolto, aulapalvelut, siivous ja ravintolapalvelut.

– Teen töitä yhdessä omistajatahon, tilojen käyttäjien, heidän vieraidensa sekä ISS:n eri organisaatioiden ja teknisten toimijoiden kanssa. Toimin ikään kuin satelliittina, joka välittää tietoa eri ryhmien välillä ja antaa tarvittavat toimeksiannot asioiden hoitamiseksi. Minun pitää ymmärtää kaikkien kieltä, Nieminen kertoo.

Hän aloitti Account Managerin tehtävässä vuonna 2016, mutta työsuhde ISS:llä alkoi jo 29 vuotta sitten, kesällä -89. Tuolloin Nieminen oli innokas ja kunnianhimoinen parikymppinen, jota ei kuitenkaan mikään erityinen opiskeluala kiinnostanut.

– Lähdinkin velipoikien perässä suoraan duuniin ja myöhemmin, töiden ohessa, opiskelin myyjän ammatin oppisopimuksella. Olin töissä huoltoasemalla, kun kuulin tutuntutulta, että ISS:llä oli paikka auki elintarvikehygienian työnjohdossa. Kiinnostuin heti siitä ajatuksesta, että esimiestyössä saisi olla tekemisissä ihmisten kanssa.

Teoriaa ja käytännön kokemusta

Elintarvikepuolen työnjohdossa ja suunnittelussa vierähti noin yhdeksän vuotta ja Etelä-Suomen yksikön vetäjänä noin kahdeksan. Sen jälkeen Nieminen aloitti nykyisessä tehtävässä. Kaikkia työnkuvia on yhdistänyt tavoite kasvattaa yksiköistä ja tiimeistä toimivia kokonaisuuksia yhdessä esimiesten, kollegoiden ja oman organisaation kanssa.

– Olen huomannut, että olen enemmän rakentaja kuin ylläpitäjä. Koen olevani parhaimmillani silloin, kun saan rakentaa jotain uutta ja muodostaa toimivia yhteisöjä, Nieminen kertoo.

ISS-urallaan hän on saanut mahdollisuuksia opiskella työn ohella esimerkiksi johtamista. Pitkä työkokemus on myös kartuttanut korvaamatonta hiljaista tietoa, jota ei koulun penkillä opi.

– Koulutukset ovat tuoneet tarpeellista teoriaosaamista kokemuksen rinnalle. Lopulta tämän työn oppii kuitenkin vasta käytännössä. Nyt, kun tätä on tehnyt lähes 30 vuotta, niin homma alkaa olla jo jotakuinkin hallussa, Nieminen nauraa.

Suu kiinni, silmät ja korvat auki

Eniten Nieminen on kuitenkin oppinut ihmisiltä.

– Oli se sitten kiinteistöhuollon huoltomies, siivooja, teknisten toimialojen ammattilainen, aulahenkilö, ravintolapäällikkö, myyjä, suunnittelija, taloushallinnon henkilö, kollega tai esimies, niin ihan kaikilta oppii jotain uutta, kun ymmärtää joskus pitää suunsa kiinni ja silmät ja korvat auki.

Ihmiset ovat Niemiselle tärkeintä työssä. Myös työn merkitys ja motivaatio tehdä töitä päivästä toiseen hyvällä mielellä löytyy ihmisistä.

– Haluan, että kaikilla on hyvä fiilis, se tunne, että tekee oikeita asioita ja että oma työ on merkityksellistä kokonaisuuden hoitamisessa ja kehittämisessä. Siihen pyrkiminen on polttoainetta työlleni. Hyvin usein voi todeta, että jos meillä on tyytyväiset asiakkaat ja tyytyväinen henkilökunta, niin lopputulema on se, että asiakkuus pärjää myös taloudellisesti.

Oppia ikä kaikki

Nieminen on aina ollut kova tekemään töitä, mutta iän karttuessa hän on oppinut arvostamaan myös vapaa-aikaa entistä enemmän.

– Pyrin rakentamaan työstä ja vapaa-ajasta ehjää pakettia. Oppia ikä kaikki, voisi tässä kohtaa sanoa.

Niemisen paketti pysyy kasassa, kun hän pitää huolta siitä, ettei vie työasioita vapaa-ajalle ja ottaa oman aikansa myös työn ulkopuolisille intohimoille.

– Kun aamulla kävelen asiakaskohteen ovista sisään, kone käynnistyy. Olen ”at the service”. Kun taas laitan oven kiinni, väännän koneen toiseen asentoon. Sitten olen ihan vaan Niemisen Kaitsu.

Työn ulkopuolella Niemistä ovat pitäneet kiireisenä viisi lasta sekä kolme lastenlasta. Intohimoja taas ovat musiikki ja luonto. Puolisostaan Nieminen saa seuraa keikoille ja konsertteihin. Kesäloman alussa Nieminen suuntasi auton keulan heti kohti pohjoista. Mukana olivat kalastusvälineet.

– Ajoimme neljän poikani kanssa niin pitkälle, kuin sielu sietää. Suuntana oli ensin Lappi, Utsjoki ja sitten Kuusamo ja Hossa. Olen pyrkinyt aloittamaan lomani viimeiset 25 vuotta kalareissulla.

”Se on aina ISS:n Kai Nieminen, joka hoitaa asian eteenpäin.” Lue, mitä Kaitsun asiakas kertoo ISS:n kokonaispalveluratkaisusta.

Liittyvät julkaisut