Nordea Campuksella ISS-tiimi tuottaa ja kehittää monipalvelua sekä kiinteistön ylläpitoa. Kohti yhteistä päämäärää työskennellään saumattomalla tiimityöllä, joka yltää yli organisaatiorajojen.
Lähes sata kiinteistö-, kahvila-, ravintola- ja turvallisuuspalveluiden ammattilaista – Nordea Campuksella Helsingin Vallilassa työskentelee monialainen ISS-tiimi, joka tuottaa ja kehittää kokonaispalvelua Nordean pääkonttorikiinteistössä työskentelevien pankkilaisten tarpeisiin. He luovat tiloja ja palveluita, jotka pitävät loppukäyttäjät tyytyväisinä ja keskittyneenä omaan tärkeään työhönsä.
Nordean ja ISS:n yhteinen taival on jatkunut jo 45 vuotta ja Pohjoismaiden toimitilapalvelut ja monipalvelun kattava kumppanuus on käynnistynyt vuonna 2013. Kumppanuudessa tärkeässä roolissa on myös kestävä kehitys sekä työntekijöiden ja asiakkaiden hyvinvoinnin kehittäminen.
Nordea Campuksella nordealaisten ja ISS:läisten yhteistyö on niin tiivistä, että tiimeissä häviävät palvelu- ja organisaatiorajat.
– Kaikki, joilla on tunnistekortti kaulassa, työskentelevät kohti yhteisiä tavoitteita, kertoo Nordean johtava asiantuntija Mika Liukku, joka vastaa kiinteistöhankkeiden koordinoinnista Suomessa ja Pohjoismaissa.
Tulos näkyy tyytyväisyydessä
Liukun työparina ISS:llä toimii Tuukka Laukkanen. Hän johtaa ISS:n kiinteistönhoidon tiimiä, joka pitää arjen pyörät pyörimässä Campuksella. Liukku ja Laukkanen taas vastaavat yhdessä taktisesta ja strategisesta suunnittelusta ja päätöksenteosta.
– Tuukka on talotekniikan asiantuntija, minä taas tiedän rakennustekniikasta. Yhdessä pystymme kattamaan ison osan teknisistä hankkeista, Liukku kertoo.
Pitkässä yhteistyössä kumppanit kasvavat yhteen, mutta Nordealla ISS:n integroituminen asiakkaan organisaatioon on poikkeuksellisen pitkällä. ISS:n ja asiakkaan osaajat muodostavat yhteisiä tiimejä, yhteisine tiloineen ja järjestelmineen.
– Ei ole omia tontteja, joihin ihmiset jaoteltaisiin, vaan kaikki ovat valmiita auttamaan toista porukkaa, jos apua tarvitaan, Laukkanen kertoo.
– Emme maksa henkilötyötunneista, vaan loppukäyttäjien tyytyväisyydestä, Liukku lisää.
Integroitua tiimiä ohjaa yhteinen tavoite
Nordea Campuksella ei käytetä perinteistä tilaaja-palveluntuottajamallia, vaan tekemistä ohjaa yhteinen tavoite – tyytyväiset loppukäyttäjät. ISS:n palvelupäälliköllä on vastinpari Nordean tiimissä ja työntekijät istuvat samoissa tiloissa, jolloin yhteistyö on avointa ja jatkuvaa.
– Mietimme yhdessä, mikä on kaikkien etu. Toki Nordean etu on ensisijalla, mutta sitä ei haeta ISS:n selkänahasta, vaan onnistuneiden projektien kautta yhdessä, Liukku kertoo.
Liukku ja Laukkanen ovat yhtä mieltä siitä, että yhteistiimi tuo monia etuja, kuten selkeät vastuualueet.
Jokainen tiimiläinen on myös koulutettu pankin turvavaatimusten mukaisesti.
– Työturvallisuuteen ja tietoturvaan liittyviä koulutuksia pystytään seuraamaan, ja voimme varmistaa, että kaikki kiinteistössä työskentelevät ISS:läiset ovat käyneet tarvittavat koulutukset, Laukkanen lisää.
Kehitystyötä ja muuttuvaan maailmaan reagointia
Nordean ja ISS:n yhdessä tekemisen mallia on hiottu yhteistyöstä saatujen oppien pohjalta, joten nyt voidaan panostaa työskentelyn kehittämiseen ja muuttuvaan maailmantilanteeseen reagoimiseen.
Kiinteistönhoidossa huomio keskittyy erityisesti vastuullisuuteen. Vuonna 2021 Nordea Campuksen rakennuksille ja niiden käytölle uusittiin LEED Gold -sertifikaatti (LEED Existing Building), joka on myönnetty Nordea Campukselle ensimmäisen kerran jo vuonna 2009.
– Teimme viime vuonna hiilineutraalin Campuksen tiekartan, ja tänä vuonna suunnittelemme Energiat haltuun -projektia, jota on tarkoitus lähteä toteuttamaan loppuvuodesta, Liukku kertoo.
Nordean tilat on kytketty myös ISS HUBiin, joten nyt tutkitaan, voisiko sitä hyödyntää entistä paremmin Campuksen tarpeisiin. ISS HUBin avulla kohdekiinteistöjen energiankulutusta voidaan optimoida etäyhteyksin vuorokauden ympäri.
– Kulutamme paljon energiaa, ja siksi energiankäyttöä tulisi optimoida mahdollisimman hyvin. Olemme tehneet isoja energiasäästöjä jo tähän mennessä asentamalla aurinkopaneeleja katolle, vaihtamalla suuren osa valaisimista led-valaisimiksi ja uusimalla ilmanvaihtokoneita.
ISS:n ja Nordean partneruus kattaa kaikki Pohjoismaat ja Puolan, joten oppeja kiinteistöhuollosta ja muilta palvelualoilta voidaan jakaa Suomesta muihin maihin. Nordean Head of Workplace Management Finland and Estonia Antti Tainion mukaan moniosaamisen ja integroitujen tiimien hyödyt näkyvät erityisesti palveluiden ja prosessien yhdenmukaisena tuottamisena, niiden kehittämisenä läheisessä yhteistyössä ISS:n ja Nordea välillä sekä yhdessä sovittujen mittareiden (KPI) käyttämisenä seurannassa.
– Kokonaispalveluratkaisuja tuottava tiimi, joka tuntee hyvin organisaatiomme ja sen erityispiirteet, mahdollistaa nopean reagoinnin, ratkaisut ja toteutuksen. Tämä näkyy niin kiinteistöhuollon kuin muiden palveluiden joustavassa toimittamisessa ja toimintatapojen jatkuvassa edelleen kehittämisessä ja parantamisessa, kertoo Tainio.
ISS tarjoaa houkuttelevat tilat pankkialan ammattilaisille >>