Kun hyödynnämme tekoälyä rohkeasti, eteemme tulee jotain, mikä aiheuttaa ison murroksen ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kirjoittaa ISS:n tietohallintojohtaja Jenni Heinisuo.
Miten voimme varmistaa, että kiinteistöjen ylläpito- ja toimitilapalvelut pysyvät ajan tasalla muuttuvassa maailmassa? Tekoäly tarjoaa vastauksia tähän kysymykseen avaten uusia ovia tehokkuuteen ja parannettuun asiakaskokemukseen. Nykyisen liiketoimintaympäristön keskellä tekoälykehitykseen osallistuminen ei ole vain suositeltavaa, vaan välttämätöntä kilpailukyvyn ja kysynnän tyydyttämisen kannalta. Se mahdollistaa tietojen analysoinnin ja päätöksenteon ilman ohjelmointia avaten mahdollisuuden merkittäviin oivalluksiin. Kiinteistöpalvelualalla tekoäly voi optimoida huoltoa, parantaa energiatehokkuutta ja tarjota henkilöstölle mahdollisuuden keskittyä luovempaan työhön.
Tämän blogitekstin ensimmäinen kappale on ehkä tunnetuimman generatiivisen tekoälysovelluksen, ChatGPT:n kirjoittama. Lyhyellä kehotuksella, promptilla, sovellus voi esimerkiksi kirjoittaa kokonaisen blogitekstin, ehdottaa otsikoita ja räätälöidä tekstin sopivaksi erilaisille lukijoille. ChatGPT:n kaltaiset kielimallit ovat kuitenkin vain pieni pintaraapaisu siihen, millaisia mahdollisuuksia tekoäly avaa.
Hyppää tekoälykehityksen kyytiin nyt
Opiskeluajoista alkaen koko parikymmenvuotisen työurani ajan on puhuttu tekoälyn mahdollisuuksista ja tulevasta kehitysloikasta. Nyt ne lupaukset ovat todellisuutta. Yritykset eivät onneksi ole yksin kehitysprojektien kanssa, vaan saatavilla on ennennäkemättömän paljon käytännönläheisiä tekoälyratkaisuja, joita hyödyntää ja kehittää edelleen toimialan ja yrityksen tarpeisiin. Mielestäni nyt on paras mahdollinen hetki hypätä tekoälyn hyödyntäjäksi, koska niin monet vielä muutama vuosi sitten mahdottomat asiat ovat mahdollisia.
ISS:n globaalina tavoitteena on toimialan teknologinen johtajuus. Teknologista kehitystämme ohjaa kunnianhimoinen teknologiastrategia. Olemme niin suuren muutoksen ääressä, että meidän tulee panostaa teknologian lisäksi osaamiseemme. Sen vuoksi olemme lisänneet kahden viime vuoden aikana ohjelmistokehityksen investointeja 83 prosenttia ja kasvattaneet maailmanlaajuisen kehitystiimimme tuhanteen IT-asiantuntijaan.
Ei pelkkää arjen tehostusta, vaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia
ISS:n tekoälystrategiassa ajattelemme tekoälykehitystä kolmella eri tasolla. Ensimmäinen taso on helpot arjen tehostukset, jotka auttavat rutiinitöissä. Automaatio ja robotiikka ovat ISS:llä jo arkipäivää, joten tekoäly on niille luonteva jatkumo. Tekoälyn avulla voimme kehittää jo olemassa olevia prosesseja ja järjestelmiä. Esimerkiksi automatisoituun ostolaskujen käsittelyprosessiin on otettu mukaan äly, jolloin saman prosessin jauhamisen sijaan järjestelmä oppii ja kehittyy paremmaksi.
Tekoälysovellukset mielletään usein pelkästään arjen helpottamiseen tähtäävinä ratkaisuina. On tärkeä nähdä sen ohi ja hahmottaa, mitä muuta tekoälykehitys tuo mukanaan. Sen vuoksi tekoälykehityksen toinen taso onkin kasvu. Kun arjen rutiinit helpottuvat, jää enemmän aikaa luovuudelle ja kriittiselle ajattelulle. Pystymme siirtämään omaa osaamista niihin osa-alueisiin, joissa vielä tarvitaan ihmistä. Ehdimme keskittyä paremmin erilaisiin sidosryhmiin sekä kuuntelemaan syvemmin heidän tarpeitaan ja miettimään, mitä voimme tehdä vielä paremmin. Vaikka eri ISS-maissa on erilaiset olosuhteet, esimerkiksi asiakkaille kehitetyt tekoälyratkaisut ovat helposti skaalattavissa uusiin tarpeisiin. Kun panostamme oman osaamisemme kehittämiseen, hyötyjä on lopulta entistä parempaa palvelua saava asiakas. Ja yrityksen omat työntekijät!
Tekoälykehityksen kolmas taso on vielä avoinna. Kun hyödynnämme tekoälyä rohkeasti, olen täysin varma, että eteemme tulee jotain, mikä aiheuttaa ison murroksen ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Vielä tässä vaiheessa ei onneksi tarvitse tietää tarkasti, mitä mahdollisuuksia tulevaisuus tuo tullessaan.
Kestäviä ratkaisuja etsimässä
Tekoäly avaa lukuisia mahdollisuuksia tukea yritysten päämääriä, kun ne tavoittelevat kestävän kehityksen ja nettonollapäästöjen saavuttamista. Tekoälyllä voidaan tarkkailla ja säädellä energiankulutusta lähes reaaliajassa, analysoida ja optimoida energiankulutusta rakennuksissa sekä muissa tiloissa. Tämä puolestaan auttaa vähentämään energiahukkaa, alentamaan kustannuksia ja minimoimaan kasvihuonekaasupäästöjä. Tekoäly voi myös optimoida lämmityksen, jäähdytyksen tai valaistuksen käyttöä säiden ja työntekijöiden mieltymysten perusteella.
Kun teknologian kehittäminen jatkuu, voimme odottaa yhä edistyneempiä tapoja ymmärtää ja pienentää energiankulutustamme. Tekoälypohjaiset energianhallintajärjestelmät yleistyvät, mikä mahdollistaa yrityksille hiilijalanjäljen tehokkaamman pienentämisen. Ajan myötä tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia kehittää räätälöityjä strategioita sopeutua muuttuviin ympäristöolosuhteisiin. Energiatehokkuuden parantamisen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen lisäksi tekoäly todennäköisesti toimii voimakkaana katalyyttinä innovaatioille ja kestävämmille pitkän aikavälin toimintatavoille.
Kaikessa tekoälykeskustelussa on syytä muistaa, että tekoäly on käyttäjiensä luoma. Tekoälyohjelmien tuleekin olla läpinäkyviä ja avoimia, jotta voidaan varmistaa, etteivät algoritmit syrji ketään tai perustu vääristyneisiin tietoihin.
Ota rohkeasti vastaan tekoälyn mahdollisuudet
Keskustelu tekoälyn ympärillä on tähän asti keskittynyt paljon siihen, viekö tekoäly ihmisiltä työt. Ymmärrettävästi kokemamme teknologinen harppaus voi aiheuttaa epävarmuutta ja jopa pelkoa. Emme pysty enää kilpailemaan koneiden kanssa työn nopeudessa ja tarkkuudessa. Itse kuitenkin haluan uskoa, että kun lähdemme rohkeasti hyödyntämään tekoälyä ja otamme vastaan avoimin mielin sen tarjoamat mahdollisuudet, ihmisille tarjoutuu mielekkäämpää tekemistä. Uskon myös, että ihmistä ei kone koskaan täysin korvaa, sillä – toisin kuin kone – me ihmiset olemme ainutlaatuisia ajattelussamme.
Jenni Heinisuo
tietohallintojohtaja
ISS Palvelut